poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUMCzwartek, 21.11.2024
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

KORGO TV

YOUTUBE

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT


LINKI

KONTAKT

Szukaj




Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
playlista- niezapomn...
Ksiądz Jan Twardowski
Bank wysokooprocento...
Co to jest poezja?
Proza poetycka
...PP
slam?
Poematy
"Na początku było sł...
Cytaty o literaturze
Ostatnio dodane Wiersze
Ona jest w górach
O kindersztubie*
Przedustawność
Ostatni seans przed ...
W godzinach dla seni...
Chciejstwo
ujrzane okiem nieuzb...
Samotność
Opowieść o dwóch mia...
Tylko słowo dwa
Wiersz - tytuł: Drzeworyt z pełnią
stosowne dłutko umie
odnaleźć w drewnie misterne obrazy
zrodzone przez najcieńsze pędzelki i piórka
mistrza

wycyzelować każde źdźbło
każdą gałązkę żarnowca
każdy zawieszony w powietrzu płatek wiśni
i kontur żurawia który spiął skrzydłami zły czas
godzina tygrysa będzie czekać bez końca

faktura klocków poddaje się opuszkom
jak zapisany w słojach palimpsest

wśród pigmentów cierpliwe oczekiwanie
by spolegliwe deski pozwoliły ożyć
tylu ziemskim barwom

ośnieżony szczyt góry Fudżi łączy wszystko
nietkniętą bielą
Dodane przez silva dnia 25.04.2017 22:02 ˇ 38 Komentarzy · 1073 Czytań · Drukuj
Komentarze
Roman Rzucidło dnia 25.04.2017 22:08
Pięknie złożony hołd artyście przez artystę.Bardzo zgrabny poetycki opis. Pozdrawiam z Ziemi Nyskiej
Jędrzej Kuzyn dnia 25.04.2017 22:16
Dlaczego mistrz musi wycyzelować? Gdy my tymczasem chcemy być jak ten co jednym ruchem rzuca na płótna całą paletę barw? Tęsknimy do doskonałości, ale w obrazach wyobraźni. Gdy w praktyce, to zachwycamy, rzeczami prostymi, i im bardziej proste, bym bardziej nas kręcą? Podniecają i zapładniają. Ja tak samo, tęsknie do doskonałości mistrza, ale wybieram prostotę wisniaka, bo ona wkłada chleb do pieca. Hej
Jan Bogdajewicz dnia 25.04.2017 22:57
silva jak zwykle świetnie. Ze smakiem o procesie tworzenia u naszej kuzynki - sztuki plastycznej.
zdzislawis dnia 26.04.2017 03:44
Pięknie chciałoby się przytoczyć to słynne powiedzenie M. Anioła rzeźbienie to usuwanie z bloku marmuru wszystkiego co zbędne . Pozdrawiam
Edyta Sorensen dnia 26.04.2017 05:14
Bardzo profesjonalne pisanie.
Puenta świetna, rzeczywiście Fudżi inspiruje.
Chce się czytać takie wiersze, a nie jakieś pseudo polityczne rymowane pierdoły.

A żurawie to moja bajka.

Pozdrawiam:)
silva dnia 26.04.2017 06:38
Romanie, dziękuję za docenienie artysty - twórcy drzeworytów. Jestem świeżo po zwiedzeniu wystawy "Podróż do Edo" w Muzeum Narodowym w Warszawie. Warto tam pojechać, bo te 300 drzeworytów to prawdziwe arcydzieła. Pozdrawiam.

Jędrzeju, ja także cenię prostotę, ale w drzeworytach japońskich liczy się detal, więc drzeworytnik musi wycyzelować, od tego zależy efekt naturalności pejzażu. Pozdrawiam.

Janie, dziękuję za nazwanie plastyki kuzynką poezji, potwierdziłeś myśl Simonidesa, że poezja jest mówiącym malarstwem, a malarstwo - milczącą poezją. Pozdrawiam.

Zdzislawisie, masz rację, każdy snycerz postępuje tak, jak Michał Anioł - odnajduje to, co już jest w marmurze czy drewnie. Pozdrawiam.

Edyto, bardzo dziękuję za podkreślenie inspirującej roli Fudżi, na wystawie w Muzeum Narodowym jest cała seria "Trzydzieści sześć widoków góry Fuji", a oprócz tego ta święta góra pojawia się na wielu innych drzeworytach. Żurawie zwykle są wydrukowane jako klucz widoczny na tarczy księżyca. Pozdrawiam.
Jacom Jacam dnia 26.04.2017 06:52
:-)
mgnienie dnia 26.04.2017 06:59
Pięknie malujesz słowem silvo . Druga i puenta szczególnie urokliwe:)
Pozdrawiam:)
Magrygał dnia 26.04.2017 07:46
Bardzo ładnie i pieczołowicie oddana unikalność japońskiego drzeworytu. Wprawdzie nie jestem miłośnikiem tej sztuki, no może za wyjątkiem shunga, bo ono wymyka się stateczności i wędruje w stronę wspólną, zarówno dla Wschodu i Zachodu :)
Pozdrawiam,A
silva dnia 26.04.2017 07:47
Jacom Jacam, dziękuję za poczytanie. Pozdrawiam.

Mgnienie, cieszę się, że zagustowałaś. Na pewno można to było zrobić lepiej, bo drzeworyty są przecudne. Pozdrawiam.
Ola Cichy dnia 26.04.2017 09:55
Pozdrowionka. Tak też skojarzylam jeszcze przed Toim wyjaśnieniem. Zwiedzalam wystawę ze 3 tygodnie temu. Zrobiła wrażenie chociaż oryginałów na niej nie uswiadczysz. Jednak dziela robia ogromne wrazenie. Syacje podróży nie tylko w przestrzeni. Twój wiersz piękny. Mój zostawię na inną okazję. Ja jeszcze myślałam o procesie tworzenia. Za artystę i autora dzieła uznaje się tego kto poczynił projekt. Mnie jednak ujęła również mrowcza praca rzemieślnika,który wykonuje klocki i wydawcy który na wiele etapów pracuje nad odbiciem dzieła.
Miło było poczytać pozdrawiam ciepelkowo.Ola.:)
Ola Cichy dnia 26.04.2017 09:57
Sorki za literowki komórka i zgrabiale z chłodu ręce to nie jest dobry duet.
silva dnia 26.04.2017 10:03
Olu, cieszę się, że też zwiedziłaś tę wystawę. Ja również uznałam, że tylko nazwisko artysty jest niesprawiedliwe, bo najbardziej napracował się drzeworytnik, drukarz także niemało, a pozostają bezimienni. Ja nie znam się na drzeworytach, więc uznałam te za doskonałe, choć, jak piszesz, mało w nich oryginałów. Podobno trzy pierwsze kopie to oryginały. Pozdrawiam.
silva dnia 26.04.2017 10:04
Zapomniałam dodać, że kupiłam przepiękny katalog, najdroższy z moich dotychczasowych...
Robert Furs dnia 26.04.2017 10:38
sztuka ma w sobie coś magicznego, kształtuje ona wrażliwość zarówno twórcy jak i odbiorcy, coraz częściej jednak, w świecie komercji, sztuka zaczyna dzielić ludzi i zamiast kształtować uczucia i empatię, wyzwala: zazdrość, zawiść, niezdrową konkurencję - takie relacje często występują wśród samych artystów, ale w końcu te negatywne zjawiska nie mogą jednak przysłaniać prawdziwej roli piękna w życiu człowieka, a Twój wiersz przeczytałem z zainteresowaniem, pozdrawiam,
koma17 dnia 26.04.2017 10:41
Nie mam szans obejrzeć wystawy, dobrze, że mogę przeczytać wiersz. :-) Pozdrawiam
silva dnia 26.04.2017 11:35
Robercie, dziękuję za podzielenie się refleksjami i zaciekawienie. Pozdrawiam.

Komo17, na stronie Muzeum Narodowego jest ciekawy zwiastun wystawy "Podróż do Edo" i jest namiastka na YouTube. Pozdrawiam.
Janusz dnia 26.04.2017 13:56
Pięknie oddałaś trud i kunszt japońskich artystów, których dzieła prezentowane są na wystawie "Podroż do Edo". Bardzo ciekawie wkomponowałaś w wiersz śnieżystą biel góry Fudżi - ta biel jakby zawiera w sobie wszystkie pozostałe barwy, obecne na drzeworytach.
Warto przy okazji przypomnieć, że japońskie sztuki plastyczne wywarły duży wpływ na dzieła polskich artystów, jak Wyspiańskiego, Mehoffera, Olgi Boznańskiej i Wyczółkowskiego.

Moc pozdrowień
silva dnia 26.04.2017 14:38
Januszu, dziękuję za dostrzeżenie w bieli matki wszystkich barw, o to właśnie chodziło. Także Van Gogh uczył się mistrzostwa z japońskich drzeworytów, bo płynie z nich harmonia, doskonałość kształtów i kolorów, widać niezwykłą dbałość o detal, zachwyca finezja i niepowtarzalny klimat. Pozdrawiam.
Ola Cichy dnia 26.04.2017 15:08
Tak te trzy pierwsze:)
Tak przy okazji odświeżyłam sobie całą resztę.
Panie z pietra XiX wieku miały mnie już chyba dosyć.
Pozdrowionka jeszcze raz.:)
PaULA dnia 26.04.2017 16:50
Artysta, to artysta. Jeden dłutkiem w drewnie, a drugi słowem na papierze( drewnie) i też pięknie. Pozdrawiam😊
silva dnia 26.04.2017 17:20
Olu, cieszę się, że odświeżyłaś, wystawa jest do 7 maja. Pozdrawiam.

PaULO, tak to już jest z artystami, coś im przychodzi do głowy i muszą to utrwalić. Ksiądz Twardowski mawiał, że on nie pisze, to Ktoś pisze jego ręką. Pozdrawiam.
lunatyk dnia 26.04.2017 19:02
Dawna Japonia kojarzy mi się ze spokojem i ten spokój odnajduję w Twoim wierszu. Spokój, cierpliwość, szacunek dla detalu, pracowitość i doskonałość - to wszystko pomaga w tworzeniu :-)
Pozdrawiam serdecznie :-)
silva dnia 26.04.2017 19:36
Lunatyku, masz rację, na drzeworytach dominuje przyroda, ukazana w idealnej harmonii, klimatyczne pejzaże, są też sceny rodzajowe, ale bez przemocy, a nad wszystkim wznosi się góra Fudżi. Nie podobało mi się łowienie ryb za pomocą przywiązanych kormoranów, ale to znałam już z haiku Issy, i poniżająca praca służących, np. noszenie lektyk. Pozdrawiam.
winyl dnia 27.04.2017 05:58
Temat dla mnie obojętny, nic nie wnosi ten opis sztuki tworzenia sztuki.
RokGemino dnia 27.04.2017 07:51
kunszt do kunsztu i złoży się mariaż plastyki z poezją. tu autorce udało się skomponować takie połączenie gdzie rzecz materialna (drzeworyt) i ulotna (słowo) na ten jeden moment (czytanie) tworzą jedność.

pozdrawiam
sibon dnia 27.04.2017 08:25
Sztuka w hołdzie innej sztuce. Pięknie. Pozdrawiam
silva dnia 27.04.2017 10:02
Frogiszcze, szkoda, że nic nie wnosi do Twojego obrazu świata. Dla mnie tworzenie drzeworytu to portretowanie świata, by go zachować na dłużej i podzielić się jego pięknem, harmonią, doskonałością. Ludzie z drzeworytów już dawno nie żyją, nawet drzewa, a można na to nadal patrzeć dzięki mistrzom. Dla mnie proces tworzenia drzeworytu, długi i wymagający precyzji, jest także podpowiedzią, jak podejść do każdej innej czynności (z miłością i poświęceniem). Pozdrawiam.

Juliuszu, dziękuję za ten mariaż sztuki z poezją, drzeworyty są bardzo poetyckie, na wystawie jest cała sala poświęcona poetom, to cykl "Prawdziwe zwierciadło chińskiej i japońskiej poezji". Te drzeworyty mają inny kształt, są długimi prostokątami, jakby wskazywały na głębszy związek ziemi z niebem. Pozdrawiam.

Sibon, dziękuję za pięknie, drzeworyty są naprawdę wyjątkowo piękne, a wszystkie pochodzą z prywatnej kolekcji Jerzego Leskowicza. Pozdrawiam.
winyl dnia 27.04.2017 11:41
@silva pisze:
Frogiszcze, szkoda, że nic nie wnosi do Twojego obrazu świata
A czemu szkoda, że oryginały wolę podziwiać. Nie ten target i tyle, nie czuję się przez to poszkodowany, proste.

pozdrawiam :)
silva dnia 27.04.2017 12:30
Frogiszcze, rozumiem, zapamiętam, że target także do poezji się odnosi. Pozdrawiam.
kurtad41 dnia 27.04.2017 17:27
Twórczość silvy z maesterią
wyjawia walkę ducha z materią.

A stary rymujący prozaik
widzi w wersach silvy mini raik
plastycznego dzieła w drewnie opisu,
bez cyzelującego dłutkiem twórcy podpisu.

Z ukłonem.
silva dnia 27.04.2017 17:44
Kurtad41, na pewno mi daleko do maesterii, ale przeczytałam Twój dowcipny komentarz z uśmiechem. Też żałuję, że nie znamy nazwisk drzeworytników ani drukarzy, ale pewnie ich anonimowość ma uczyć pokory. Pozdrawiam.
Anastazya dnia 01.05.2017 14:57
Ładnie oddany hołd dla twórcy. Podziwiam Twój kunszt pisania. Z ciekawością czytałam.
Pozdrawiam.
silva dnia 01.05.2017 20:14
Anastazyo, dziękuję za czytanie z ciekawością. Pozdrawiam.
veles dnia 02.05.2017 08:57
temat całkowicie mi obojętny, ale doceniam kunszt pisarski
silva dnia 02.05.2017 12:24
Velesie, dzięki za docenienie kunsztu, choć jeszcze mi wiele brakuje, gdy pomyślę o mistrzostwie twórców drzeworytów. Pozdrawiam.
otulona dnia 12.05.2017 10:39
Piękny wiersz, erudycja w największym stopniu. Lubię do niego wracać, bo bliski mojemu sercu :).
silva dnia 11.06.2017 16:22
Otulona, jak miło, że Ci bliski. Pozdrawiam.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
Jubileusz
XII OKP im. Michała ...
OKP Festiwalu Litera...
VII OK Poezji dla Dz...
OKP "Środek Wyrazu" ...
XVIII Konkurs Litera...
REFLEKSY XVII Ogólno...
XXXIX OKL im. Mieczy...
Wyniki XLIV OKP "O L...
Informacja o blokadz...
Użytkownicy
Gości Online: 30
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 439
Nieaktywowani Użytkownicy: 0
Najnowszy Użytkownik: chimi

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

71783756 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005