poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUMNiedziela, 24.11.2024
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

KORGO TV

YOUTUBE

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT


LINKI

KONTAKT

Szukaj




Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
Proza poetycka
playlista- niezapomn...
Ksiądz Jan Twardowski
Bank wysokooprocento...
Co to jest poezja?
...PP
slam?
Poematy
"Na początku było sł...
Cytaty o literaturze
Ostatnio dodane Wiersze
Kalkomania
Po prostu miłość
Delikatny śnieg
Co
Ona jest w górach
O kindersztubie*
Przedustawność
Ostatni seans przed ...
W godzinach dla seni...
Chciejstwo
Wiersz - tytuł: ONIROTRIPTICON II
oniryk nr 16


po właściwej rozmowie poprosiłem o zobrazowanie smutku
zaczęła delikatna symetralną

z promienistych łusek wyczytałem skrzydła
lot koszący nieuchronność uderzenia
o twarde podłoże

fioletem i brązem łamała reguły głębi
jakby upadek
odbywał się wśród wielu źródeł światła

objaśniła że romb powyżej jest ciekłokrystalicznym lustrem
spogląda na trzepot znając przewinę
i tylko milczy tak litościwie


oniryk nr 17/pod jednym dachem


kto obmyśla wasze kształty?

przypadek
nieme krople
zamierają w was w oczekiwaniu
na dłuższą chwilę

świt pokłada nadzieję
epigonizm światła przerasta światło

szkliste wymiona poją mnie żółcią


oniryk nr 18


dryfując mantrowałaś jego imię
nie możesz mnie zbawić nie ufam
kilkusekundowym ekspansjom
ogniskowej z podbrzusza

ocknąłem się z widokiem na pustą poduszkę
w sąsiednich przecznicach rozrzuciłaś kilka szkiełek
potłuczone echo

dal - bliż - dalsza bliż

Jezu!
Dodane przez vacuum dnia 20.01.2011 11:48 ˇ 18 Komentarzy · 927 Czytań · Drukuj
Komentarze
bols dnia 20.01.2011 13:11
jak zwykle; wnikliwie, plastycznie

...nie ufam
kilkusekundowym ekspansjom
ogniskowej z podbrzusza


ja też, pozdrawiam
vacuum dnia 20.01.2011 16:06
thank you bols
Jarosław Trześniewski-Jotek dnia 20.01.2011 19:23
Interesująco. 3 oniryki( pewnie z całości) .Bardzo.
Pozdrawiam:)
Maryla Stelmach dnia 20.01.2011 19:36
ciekawie,pozdrawiam.
amonit dnia 20.01.2011 22:48
Intrygujący i na pewno najlepszy/e tekst/y jaki tu dziś przeczytałam.

Ale mam kilka uwag. Jednak zacznę od pozytywów.
In plus:
- oniryczność niewątpliwa i konsekwentna, ale nie oczywista i nudna.
- miałam ochotę podążać za tymi snami-majakami, miałam ochotę im nie wierzyć.
- dwie strofy oniryku 18 - mam wrażenie popłynięcia tego fragmentu, bez usilności i przeciągania mojej uwagi i przychylności.

In minus:
- nie chcę by mnie przekonywano o oczytaniu i znajomości terminów (epigonizm - zupełnie nie tu).
- drugi wers - albo udziwniony, albo zabrakło nosówki.
- znając przewinę .... milczy litościwie - nie, sztuczne i nie współgrające. Przewina? Nie wszystko można usprawiedliwić frywolnością i nieprzewidywalnością śnienia. Słowa muszą tworzyć całość, nie w tematyce - niech płynie - ale w strukturze, w tym jakich słów użyjesz do opisania, nazwania.
- wykrzyknienie kursywką - zupełnie nie, potraktowałam to jako pobudkę po lekturze, a ja nie potrzebuję takiego jaskrawego znaku, lubię, gdy piszący docenia mnie, jako odczytywacza i nie daje mi takich hmm łopatologicznych wskazówek.

i pozdrawiam.
bols dnia 21.01.2011 01:18
cieszę się z zauważenia wartości wierszy:)
są tak sugestywne w warstwie obrazowania, z tropami w kierunku odczuwania przestrzeni, światła, materii, formy, że budują pełnoplastyczny surrealny pejzaż, w którym człowiek ma wartość materii, współbrzmi z nią, pozostawia materialne ślady.

W kreowaniu "pejzażu" , oprócz formy, ma znaczenie jakość koloru / temperatura koloru powoduje malarskie ustawienie głębi/ i światło, które jest dynamiczne, i które scala się z formą, nadaje jej kształt, a ona jemu wartość . Wątkiem narracji może być mały wycinek czasoprzestrzeni; czas dla akcji nie ma większego znaczenia, zastosowany rodzaj perspektywy powoduje wrażenie bezruchu...
bols dnia 21.01.2011 01:25
...w tak mocno określonej przestrzeni, narrator umieszcza człowieka, z jego nieuporządkowaną i kruchą kondycją.
bols dnia 21.01.2011 02:10
Percepcja narratora dokonuje manipulacji na przedmiotach, oddziela formę od funkcji. kontempluje formę na poziomie abstrakcji.
Oświetlenie pomieszczenia /treść drugiego oniryku/, to - w ciągu myśli narratora- proces kontemplacji formy treści, zakończony konsumpcją- światło jako życiodajna struga.
bols dnia 21.01.2011 02:20
Wrażliwość, świadomość i kreatywność autora, tworzą wiersze niezwykłe.
bols dnia 21.01.2011 02:24
...proces kontemplacji formy i treści /popr.
Traveller dnia 21.01.2011 07:34
Co mi się nie podoba: za pośrednictwem i usprawiedliwieniem tytułu wklejanie trzech tekstów. Tekstów, które nie mają żadnego powiązania dodam. Poza tym mam wrażenie, że konwencja oniryczna miała być tylko usprawiedliwieniem dla czegoś co pretenduje do miana wiersza - dla mnie to bełkot.
amonit dnia 21.01.2011 09:55
Przepraszam, że do komentarza się odniosę... hmm "bols" o jakiej k... narracji prawisz? (że o percepcji narratora nie wspomnę???)

Traveller: ależ mają powiązanie: poduszka. Ale racja, że co trzy to nie jeden. Dla mnie też bełkot - i to mnie chyba najbardziej urzekło, bo nie oczekuję rzetelnych i zrozumiałych majaczeń ;)
bols dnia 21.01.2011 10:43
amonit, o ogólnie przyjętej formie użycia tego słowa, to znaczy o zespole środków/w tym wypadku-słów/, które wyrażają ciąg myślowy....


Mój odbiór zasadził się na konstrukcji filmowego obrazu, w który włącza się głos z offu.


Myślę, że każdy ma prawo, do używania w komentarzu takich środków wyrazu jakimi posługiwać się lubi, umie albo chce.

Odniesienie się do swojej wyobraźni jest podstawą jakiejkolwiek percepcji, odniesienie się do wiedzy ma pomóc krytykom obiektywizować opinię,

mnie, k...., na tym nie zależy
bols dnia 21.01.2011 11:03
...na odniesieniu do gramatyki, składni, fleksji, poprawności artykulacji

...być może używam języka formy, dla sztuki wizualnej, inaczej nie umiem, jeszcze
bols dnia 21.01.2011 15:54
Przepraszam Autora za zagalopowanie się pod jego wierszem...

Czuję, jak napisałam, ale nie musiałam tego obwieszczać światu i tu
przegięłam.
amonit dnia 21.01.2011 17:10
Znam inną "ogólnie przyjętą formę użycia".
Słowa mają swoje znaczenia (patrz narracja - epika) jeśli mamy ochotę nadawać im innych znaczeń musimy dobrze to uzasadnić (choćby klarownością wypowiedzi) a tu mam ignorancję i na dodatek zamiast się doedukować brnięcie dalej. Głos z offu... albo jeszcze lepsze: każdy ma prawo... - też mi wytłumaczenie.
Słownik Terminów Literackich może być pomocny.
bols dnia 21.01.2011 19:16
amonit,

ja rozumiem swój komentarz, rozumiem też Twój - więc o co chodzi?
bols dnia 21.01.2011 20:41
amonit, a jeśli chodzi o lekturę, polecam do czytania coś bardziej otwartego i fascynującego , niż słownik, np. lector in fabula, Umberto Eco
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
Szacunek dla tych, k...
Jubileusz
XII OKP im. Michała ...
OKP Festiwalu Litera...
VII OK Poezji dla Dz...
OKP "Środek Wyrazu" ...
XVIII Konkurs Litera...
REFLEKSY XVII Ogólno...
XXXIX OKL im. Mieczy...
Wyniki XLIV OKP "O L...
Użytkownicy
Gości Online: 31
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 439
Nieaktywowani Użytkownicy: 0
Najnowszy Użytkownik: chimi

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

71978224 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005