Darmowe warsztaty sieciowej literatury generatywnej według Johna Cayley'a
OPIS: Wyszukiwarka Google narzuca użytkownikom sieci nie tylko sposoby pracy z tekstami. Przy okazji reguluje ona zasoby polszczyzny dostępne w danym momencie i nieustannie przefiltrowuje je przez algorytmy wyszukiwania. Czy współczesny, świadomy tych zapośredniczeń poeta jest w stanie wyrwać się spod dyktatu technologicznego giganta?
Wynikiem zastosowania używanych przez
Johna Cayley'a prostych reguł tworzenia tekstu za pomocą, a jednak wbrew, Google, jest poetycki i antropologiczny paradoks: tekst, w którym człowiek, z pomocą tradycji i intuicyjnego wyboru, przeciwstawia się jednej z najbardziej inteligentnych maszyn sieciowych epoki internetu. Tekst, którego autorstwa nie da się - na szczęście - przypisać wyszukiwarce Google, nie jest zarazem tekstem autorskim tworzącego go autora (uczestnicy warsztatów nie napiszą ani jednego nowego słowa), ani - co optymistyczne - autora nie dającego się już rozpoznać oryginału. Napięcie, jakie wytwarza się pomiędzy algorytmem Google, zasobami sieciowymi, tekstem oryginalnym a dokonującym (na oryginale) wyboru "performerem" może przynieść zaskakujące efekty nie tylko w literackim laboratorium Uniwersytetu Browna, gdzie pomysł ten powstał.
Nie dająca się pochwycić tożsamość tekstu końcowego prowokuje do śmiałego, być może kontrowersyjnego, a na pewno przyprawiającego o (metafizyczny?) dreszczyk eksperymentu. Uczestnicy warsztatów przefiltrowywać będą przez wyszukiwarkę Google fragmenty nieopublikowanej prozy
Tomasza Pułki "Vida local". Jak brzmi głos nieodżałowanego autora Ha!artu, gdy nałożyć go na tętniącą życiem, aktualizowaną co minutę, zbiorową świadomość językową polskiej sieci? Czy sieć ożywia go, czy kaleczy? A może
Pułka nawet tutaj pokaże nam wszystkim język i wywinie jeszcze jeden numer?
***
ZASADY: Każdy z uczestników dostaje fragment tekstu
"Vida local". Z oryginału wybiera ciągi trzech następujących po sobie słów. Następnie wprowadza je do wyszukiwarki Google. Z listy wyników wybiera całe zdania, w których słowa oryginału, w zmienionym kontekście, występują i układa je obok siebie w tak powstały nowy utwór. Nowe teksty, wraz z fragmentami oryginałów i krótkim opisem procesu wyboru, zaprezentowane zostaną po warsztatach na portalu Ha!art.
***
UWAGA!
WYMAGANIA SPRZĘTOWE: Na warsztaty należy przynieść swój własny komputer z połączeniem internetowym Wi-Fi, najlepiej 3G. Smartphony z mobilnym internetem najmilej widziane, gdyż liczba numerów dostępowych przez Wi-Fi będzie ograniczona.
***
O AUTORACH:
John Cayley, kanadyjski programista i poeta, profesor na Uniwersytecie Browna, autor m.in utworów
"Book Unbound" (1995),
"windsound" (1998) czy
"riverisland" (2002) jest jednym z pionierów poezji cyfrowej, eksperymentujący z poetyckim potencjałem komputerów od 1982 roku. Jest założycielem pierwszych internetowych witryn poświęconych cyberpoezji i generatywności w literaturze ("Indra's net", "programmatology", "Shadow of the informed"). Jego prace prezentowane były w antologiach ELO 1, ELO 2 oraz w szeregu galerii w USA, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Jego obecna działalność badawcza i poetycka skupia się wokół "humanistycznego" hackingu wyszukiwarki Google. Caylejowskie warsztaty na Ha!wangardzie to wynik spotkań i dyskusji, jakie przeprowadził z poetą, pod kątem krakowskiej prezentacji,
Mariusz Pisarski.
***
Warsztaty odbywają się w ramach krakowskiego festiwalu Ha!wangarda 2012:
http://ha.art.pl/wiadomosci/2553-hawangarda-2012.html
***
Strona wydarzenia na facebooku:
www.facebook.com/events/376793209055514/
***
7 września 2012, piątek, godzina
17:00
Klub Konfederacka 4
ul. Konfederacka 4 (Dębniki),
Kraków