|
POEZJA
1. Jerzy Kronhold, Epitafium dla Lucy, Zeszyty Literackie
2. Andrzej Niewiadomski, Dzikie lilie, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury
3. Kacper Płusa, Ze skraju i ze światła, Wydawnictwo Kwadratura, Łódzki Dom Kultury
4. Andrzej Sosnowski, Sylwetki i cienie, Biuro Literackie
5. Dariusz Suska, Duchy dni, Biuro Literackie
PROZA
1. Dariusz Foks, Kebab meister, Korporacja Ha!art
2. Jerzy Kędzierski, Opowieść mężczyzny, który zarabia śpiąc, Wydawnictwo Rosemaria
3. Zyta Oryszyn, Ocalenie Atlantydy, Świat Książki
4. Andrzej Stasiuk, Grochów, Wydawnictwo Czarne,
5. Szczepan Twardoch, Morfina. Warszawa 1939: kobiety, narkotyki i zdrada, Wydawnictwo Literackie
ESEISTYKA
1. Adam Lipszyc, Sprawiedliwość na końcu języka. Czytanie Waltera Benjamina, Wydawnictwo Universitas
2. Andrzej Niewiadomski, Mapa. Prolegomena, Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN"
3. Jerzy Pilch, Dziennik, Wielka Litera Sp. z o. o
4. Małgorzata Szpakowska, Wiadomości Literackie prawie dla wszystkich, Wydawnictwo W.A.B.
5. Krzysztof Środa, Podróże do Armenii i innych krajów z uwzględnieniem najbardziej interesujących obserwacji przyrodniczych, Wydawnictwo Czarne
KRYTERIA KAPITUŁY NLG - KOMENTARZ PROF. PIOTRA ŚLIWIŃSKIEGO
Mając do dyspozycji trzy kategorie i dodatkowo Nagrodę Osobną, możemy tę różnorodność do pewnego stopnia kiełznać, ale i tak przestrzeń wątpliwości pozostaje ogromna. Tym większa, że co roku inna dziedzina zdaje się bardziej aktywna i twórcza. Najczęściej przoduje poezja, czasami wręcz przytłacza bogactwem interesujących, a nawet bardzo wybitnych książek, jednak w ubiegłym roku szczególny "kłopot" mieliśmy z nadmiarem świetnej eseistyki.
Kapituła stara się trzymać paru prostych zasad:
1) nie kierować się hierarchią zasług i uznania, lecz wartością zgłoszonych utworów,
2) wartość literatury jest wartością literatury (a nie innego rodzaju przekonań, postaw, wyborów światopoglądowych czy politycznych),
3) specjalną uwagę poświęcać twórczości dopiero wstępującej, funkcjonującej na marginesie uwagi, zaskakującej,
4) zaskoczyć, urzec, uwieść może również autor od dawna dobrze znany,
5) nagroda jest wyrazem podziwu, wsparciem i bodźcem, nie jest jednak jakimkolwiek ostatecznym rozstrzygnięciem rangi i losu danego pisarstwa.
(za: nagrodaliterackagdynia.pl)
|
|