Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
Bernadetta33
Użytkownik
Postów: 84
Miejscowość: inna
Data rejestracji: 28.12.14 |
Dodane dnia 30.01.2018 13:04 |
|
|
Muszę wejść w ten wątek, chcąc nie chcąc.
Napisałam, że mam mieszane uczucia. Dlaczego?
Otóż poezja eksperymentalna, dopóki nie ogranicza się do bezsensu, jest ok. Dla mnie bezsensem jest, kiedy ogranicza się do kółek, kwadratów, szachownic, kotków, a niewiele w niej wyrazów albo wcale. Do tego nic tak naprawdę nie wnoszą. Oczywiście, można się pobawić. Ale tylko tyle.
Co innego natomiast poezja lingwistyczna, bo ta również jest eksperymentalna - "zabawa" językiem. Dla mnie, póki co, w poezji polskiej, takim niedoścignionym eksperymentatorem jest Miron Białoszewski. Jak na razie nie znalazłam nikogo, kto by mu dorównywał. Chyba, że o jakimś nie wiem. |
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 29.01.2018 23:45 |
|
|
Juliusz Erazm Bolek:
|
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 29.01.2018 13:44 |
|
|
Aleksanderulissestor, dziękuję za Twoją opinię o współczesnej sztuce. Niedawno słuchałam wywiadu z Lechem Majewskim, on jest podobnego zdania, twierdzi, że od Picassa zaczął się okres likwidowania piękna, a Picassa wylansował nasz Apollinaire... Zamieszczam tutaj głównie poezję konkretną, w której odnajduję wiele znaczeń symbolicznych i do mnie jej ekspresyjny przekaz dociera. Masz rację, że najlepiej to odbierać w całych zestawach, np. pojęciokształtów S. Dróżdża. Ostatni utwór jest pięknym hołdem dla Dróżdża, idealnie biała plansza z harmonijnie ułożonymi pionkami może symbolizować jego spokój i wygraną w zaświatach. Ale to wszystko kwestia gustu i zainteresowań. Nawet jeśli mnie coś nie zachwyca, to lubię wiedzieć, co się dzisiaj dzieje w lit/beraturze i sztuce. Pozdrawiam. |
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
aleksanderulissestor
Użytkownik
Postów: 885
Miejscowość: natura
Data rejestracji: 23.01.12 |
Dodane dnia 29.01.2018 12:59 |
|
|
-:)))
kiedyś sztuka służyła do uczłowieczenia naszego marnego pochodzenia i odmitologizowania człowieka jako najwyższej formy bytu wnosiła do języka nazwy na nienazwane dotąd po imieniu rzeczy i zjawiska z pospolitości tworzyła jakość
w prezentowanych tu formach nie widzę niczego nowego ani odkrywczego prace te to jakaś nikomu niepotrzebna mimikra pojedynczo nie zatrzymują uwagi dopiero większy ich zbiór próbuje opisać jakąś tendencję robi to co powinien robić socjolog
ludzie tworzący te dzieła muszą czuć się bardzo potrzebni pracują z jakąś misją co w oczach wielu czyni ich sztukę podejrzaną bo niewiele trzeba żeby stworzyć takie dzieła
przykładem historia ameryki gdzie różni prześmiewcy zerowali na amerykańskim głodzie sztuki spełniając swój amerykański sen
dziś też nie brakuje naiwnych wystarczy na wernisaż wnieść parę kamieni ułożyć z tego kupę kamieni oczywiście na to dać przyciemnione okulary byle jaką informację i zaraz zbierze się grupa zwiedzających co zażarcie będzie kontemplować to dzieło jak w jednym z filmów wieszak z płaszczami
-:))))
autor |
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 29.01.2018 10:27 |
|
|
Hommage à Stanisław Dróżdż r11; z wystawy w galerii KONT w Lublinie
Z podejmowanej przez artystę gry słowami, sylabami, drobnymi przedmiotami, jak warcaby (Warcaby) czy kości, wyłania się zatem rtekstr1; egzystencjalny r11; dający się odczytać jako gra z życiem. Biorąc w nawias, zakłócając, czy wręcz burząc, nawyki mówienia, pisania i czytania, Dróżdż wskazywał bowiem na głęboko egzystencjalne uwarunkowania i mowy, i pisma, i lektury. Pozornie bawił, ale w istocie sięgał do trzewi. Grał o los. Nie tylko własny.
Małgorzata Kitowska-Łysiak
|
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 29.01.2018 10:13 |
|
|
Praca Stanisława Dróżdża z wystawy w Galerii BWA w Katowicach:
|
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 29.01.2018 09:59 |
|
|
Juliusz Erazm Bolek: poezja konkretna, można by ten utwór uznać za parafrazę jednego z pojęciokształtów Stanisława Dróżdża. Pozdrawiam.
Edytowane przez silva dnia 29.01.2018 10:01 |
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 21.01.2018 12:05 |
|
|
Agnieszka Kielar:
|
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 21.01.2018 11:56 |
|
|
Leszek Onak: Kręgosłup czasu
|
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 17.01.2018 09:37 |
|
|
Wiedziałam o takich muralowych eksperymentach S. Dróżdża, ale o K. Miłobędzkiej, S. Barańczaku, W. Szymborskiej, J. Hartwig w Poznaniu - nie! Pozdrawiam.
Edytowane przez silva dnia 20.01.2018 21:26 |
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 17.01.2018 09:29 |
|
|
Wasilij Kamienski: "Żelbetonowy wiersz" z filmu "Tango z krowami", 1914
Edytowane przez silva dnia 17.01.2018 09:31 |
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 13.12.2017 15:57 |
|
|
Witold Szwedkowski: Manifest 2017
Słowa krążą w swoich sferach.
Słowa w swoich sferach są harmonijne i stanowią kosmos.
Próba wyciągnięcia słowa poza jego sferę wywołuję dysharmonię, chaos.
Sfery słów przecinają się zarówno w sposób powszechnie znany, jak i nieznany.
Zadaniem twórcy jest odkrywanie nieznanych przecięć, a nawet nieznanych sfer.
Zadaniem odbiorcy jest doświadczanie wszystkich odkryć.
Twórca i odbiorca odnajdują się w sferach słów.
Przecinanie sfer nie ma końca.
Manifest można też napisać w przestrzeni. Należy w tym celu ułożyć odpowiednio duży pasek papieru w orientacji pionowej i przepisać punkty od 1 do 4, jeden pod drugim. Po obróceniu paska papieru na na drugą stronę wzdłuż osi pionowej, zapisujemy punkty od 5 do 8. Tak zapisany pasek papieru łączymy krótkimi bokami po skręceniu jednego z nich o 180 stopni. Powstaje wówczas wstęga Möbiusa, na której zapisany manifest można zaczynać czytać od dowolnego miejsca, czytać "w kółko" i kończyć wtedy, kiedy się chce.
(Wstęgę można obejrzeć na Wywrocie, bo tu mi się nie daje wkleić. ) |
|
Autor |
RE: Relacja na żywo |
Janusz
Użytkownik
Postów: 143
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 16.04.16 |
Dodane dnia 12.12.2017 11:01 |
|
|
Z cyklu Kieliszkowe bóle myśli
Szybko, żwawo, rączo, chyżo!
Nie zasypiać gruszek w popiele,
szansy na sukces nie zmarnować!
Atak frontalny błyskawicznie rozwinąć,
rozprzestrzeniać się jak pożar, jak lawina!
Unicestwić wszystko, co stanie w poprzek!
Kłusem, galopem, w cwał, co koń wyskoczy,
co tchu, co sił w nogach, co pary w piersiach!
Pędzić jak pocisk, jak strzała, lotem jastrzębia,
wichru, błyskawicy! Gnać, mknąć, deptać i gryźć!
Trójskoku wzwyż na jednej nodze spróbować!
Uda się, musi się udać, bo przecież chcesz!
Wytrzymać tempo, nie zwalniać!
Zmęczyłeś się?
Trzy sekundy
na jeden łyk
i dalej, dalej do celu!
Przeskakiwać
przez tych
co nie wytrzymali!
Nie potknąć się!
Już
niedaleko,
widać mury!
A tam natychmiast
jednym tchem ten tekst wyrecytować!
Bo to jest zaklęcie, co wrota sezamu otworzy.
------------------------- -------------------------
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Kiedy staniecie wreszcie nad skrzynią, w której nie będzie nic
prócz złotych węży, wtedy wstyd wielki w was się
zapali i zapragniecie wrócić do ogrodów, gdzie
pięknie i dumnie serca rozkwitają. Niech
będzie błogosławiona ta chwila, bo
ona przyniesie wam ocalenie.*
* Cytat z książki Jarosława Wojciechowskiego Piktogramy |
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 12.11.2017 09:58 |
|
|
Dzisiaj chciałabym polecić trzy książki liberackie Radosława Nowakowskiego:
Cztery rzeczy o wodzie 2015 r11; niebieski traktat o wodzie: Akwagrafia, czyli o pisaniu na wodzie (morze- nie najlepsze, rzeka, kałuża, kropla), Akwafonia. Rzecz o graniu na wodzie- zawiera świetne onomatopeje; Akwatura. Rzecz o budowaniu z wody; Lingua Aqua- wszystko zapisane falującym drukiem.
Mimo że to traktat, autor nie stroni od humoru: Czy w morzu głupoty mogą żyć mądre ryby? Tak, ale fruwające.
TKS (Tajna kronika Sabiny) pierwsza zima 1996/2010 Sabina jest produktem ubocznym, ona jest narratorką, chociaż liczy 3 miesiące, czytamy też jej listy. Teksty zdobią piękne inicjały i obrazki. Wrzaskun pospolity odmiany raczej średniej jest obdarzony inteligencją obydwojga rodziców. Będę zieloną chmurą na srebrnym niebie, będę żółtym kretem bystrzejszym od jastrzębia, będę strumieniem czarnych, błyszczących kamieni. Oto mój dom wesela, wóz losu, karuzela, statek nieruchomy, ptak niebogobojny, smok niewinny. Romantycznie? Ale Sabina potrafi i tak: Sram na wszystkie ideologie- gdy zdarzy jej się wielka kupa...
Koniec świata według Emeryka- to hasarapasańska powieść hipertekstowa. Czyta się ją z szeregiem olśnień. Hasa rapasa jest początkiem zaklęcia, które zdradziła Katarzyna Zemsta, staruszka spod kieleckiej wsi. Emeryk natomiast to posąg, który przesuwa się rocznie o jedno ziarenko piasku, gdy dotrze na szczyt Łyśca, będzie koniec świata. Jaki koniec świata opisał R. Nowakowski, proszę sprawdzić. Warto. Teksty z hiperłączy snują się, pływają, nacierają na czytelnika, uwodzą kolorami, różnymi fontami itp., czyli jest tam wszystko, co można dzisiaj wyczarować w komputerze. Emeryk jest w całości na stronie: liberatorium.com. Pozdrawiam. |
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 05.11.2017 23:01 |
|
|
Robert Szczerbowski lubi powracać do dawnych kształtów książek. Oto jego Traktat w języku maszynowym zapisany na glinianych tabliczkach- 4 gliniane tabliczki z wyciśniętym tekstem w języku maszynowym, 2.5x9.5x4 cm każda. Ma też w dorobku tablice, wzorowane na tamtych kamiennych, ale szklane.
Edytowane przez silva dnia 05.11.2017 23:42 |
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 24.10.2017 07:24 |
|
|
Radosław Nowakowski wciąż dodaje nowe tomy swojego Nieopisania świata, a Józef Żuk Piwkowski wpadł na zupełnie inny pomysł. Stworzył Księgę słów wszystkich. Jest ona nieskończona, dynamiczna, tworzona dzięki odpowiednim programom komputerowym. Słowo Polska znalazło się na stronie 774747. Pozdrawiam. |
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 20.10.2017 14:30 |
|
|
Dzisiaj odkryłam niezwykłego twórcę liberatury, Radosława Nowakowskiego. Znałam jego teksty proponowane przez Korporację Ha!art: Nieopisanie świata r11; harmonijkę, książkę w formie leporello;Tajną kronikę Sabiny r11; labirynt oraz Hasa Rapasę r11; książkę trójkątną. Na swojej stronie internetowej www.liberatorium.com autor ten proponuje kilkanaście książek liberackich, w większości własnych, ale także tłumaczenia i zbiór haiku Krzysztofa Żarnotala. Teksty są nadal dostępne, a jeśli już coś wykupiono, Autor dokonuje dodruku kolejnego wydania. Są to prawdziwe rarytasy dla miłośników liberatury, niestety, ceny dorównują wartości tych unikatowych dzieł. Zachęcam do spotkań z liberaturą w Liberatorium. Pozdrawiam.
Edytowane przez silva dnia 24.10.2017 20:46 |
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 17.10.2017 07:37 |
|
|
Stanisław Czycz: ARW (Korporacja Ha!art, Kraków 2007, tom 4 Liberatury pod redakcją Katarzyny Bazarnik i Zenona Fajfera) ze wstępem Andrzeja Wajdy: Być głosem naszych zamordowanych
Utwór powstawał w latach 1975 r11; 1980 na zamówienie A. Wajdy, który postanowił nakręcić film o swoim przyjacielu z ASP w Krakowie, Andrzeju Wróblewskim (film nie powstał). Jest to intermedialna, rozpisana na wiele głosów i kolorów polifoniczna opera tekstowa, fabuła dotyczy dochodzenia A. Wróblewskiego do socrealizmu. Czytamy tę hybrydę z pogranicza literatury, sztuk plastycznych i filmu jako traktat o obrazach Wróblewskiego, a jednocześnie wykład o sztuce początku lat pięćdziesiątych w Polsce i na świecie. Tekst jest rozbity na nielinearne pasma, wyróżnione podkreśleniami i kolorami, zawiera też pozatekstowe znaki (nuty rKantaty o Stalinier1;, skomponowanej przez Aleksandra Wasiliewicza Aleksandrowa, twórcę słynnego chóru, do słów Michała Iwanowicza Iniuszkina w tł. Leona Pasternaka; obrazy Wróblewskiego, m.in. Rozstrzelania, Nierówności społeczne). Główni bohaterowie to tytułowy Arw (anagram od Andrzej Wróblewski, A. Wr.) i Stag, uczeń technikum, rozmówca Arwa. Utwór składa się z trzech części: instrukcji, tj. oznaczenia poszczególnych głosów (pasm) kolorowymi podkreśleniami; poematu, rozpisanego na 10 stronach formatu A3; części prozatorskiej, która urywa się na stronie 62. Zakończenia nie znaleziono. Czycz zastosował także oryginalną interpunkcję: podwojone przecinki, dwie lub trzy kropki po znaku zapytania, dwójkropki, dwie kropki przed i po wyrazie, podwójne pauzy.
Najpiękniejszy fragment poematu: i/ światło/ dalej/ jest/ zwyczajnie/ jasne.
Po przeczytaniu dzieła Czycza A. Wajda napisał: Czycz to słowotwórca i tłumaczenie go na język innej sztuki zawsze będzie chybione.
Bohdan Drozdowski: Czycz pisze symfonie poetyckie (r30;) To jest wielogłos naszego czasu, nie jego kakofonia, spór a nie chaos.
Edytowane przez silva dnia 20.10.2017 09:47 |
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 16.10.2017 17:43 |
|
|
Jeden z wierszy polifonicznych Stanisława Czycza:
|
|
Autor |
RE: EKSPERYMENTY |
silva
Użytkownik
Postów: 1736
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13 |
Dodane dnia 29.09.2017 08:29 |
|
|
Jeden z wierszy wizualnych Anny Radeckiej, która jest miłośniczką liberatury, jak napisano w eleWatorze:
Edytowane przez silva dnia 29.09.2017 14:14 |
|