|
dnia 29.05.2024 05:57
Ciekawe odniesienie do mitologii, takie nienachalne, bo oryginalne.. Dobrze Cię znowu poczytać. Pozdrawiam. |
dnia 29.05.2024 06:52
/ Ohne Wurzeln keine Flügel / J.W.v.Goethe ( bez korzeni nie otrzyma się skrzydeł) , tutaj Autorka widzi kwestię usamodzielnienia się od matki inaczej - bliżej jej do heglowskiego matkobójstwa, bo w tle narastają konflikty międzygeneracyjne. Co się stało ?
Kto pojawił się nagle ?
KOBIETA. Dorosła kobieta wraz ze swoją autonomią, wizją własnego życia, podczas, gdy Matka, prawdopodobnie zakleszcza swoje wyobrażenie o dobru córki w oparciu o obraz małej dziewczynki.
Podoba mi się przywołanie postaci Eris; do wszelkich przemian - potrzeba odwagi i determinacji, ta wypływa z charyzmy. Zastałe porządki, strefy komfortu, nawykowe poruszanie się po utartych szlakach, często według narzuconych schematów działania ( społecznych, kulturowych) - wazelinuje status quo, ale nie odpowiada ani czasom, ani coraz bardziej świadomym siebie młodym ludziom.
Nie poruszę tutaj toksyczności zaborczych ludzi, często choćby rodziców, bo nie wszędzie są patologie, czasem jedynie zdrowe, TWÓRCZE konflikty.
Owszem, żyjemy w czasach, gdy młodzież odrzuca arbitralne sądy starszych, próbując empirycznie dojść do własnych prawd, ale to jej prawo, a o wielu sprawach można mówić ( choć wg profesora J.Bartyzela ten sposób - dysputatywny - wychowania młodzieży, kształtował tzw.casta discutidora; młodzież poddającą wszystkie pewniki pod rozstrząsanie ) - to bez rozmowy, jest tylko gorzej, narastają okaleczenia, skutujące oskarżeniami.
Hłasko - milczenie nazywał tchórzostwem. A na obronę Eris i jej konstruktywnej wojowniczości, przypomnę, że Nietzsche w ogóle uważał, ze prawdziwych, wielkich przemian dokonać mogą tylko szaleńcy, nie oglądający się na zakonserwowaną mentalność grup 😅.. ..
P.S.
Guziczek - uroczy, prostota przekazu - urocza, / niebo pogodne w błękitności/ - nawet jeśli z religijną symboliką błękitu - wybrzemiewa paskudnie grafomańsko ;)), pozdrówki miłe. |
dnia 30.05.2024 14:02
To chyba jeden z niewielu wierszy pozbawionych podmiotu lirycznego. |
|
|