poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUMNiedziela, 24.11.2024
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

KORGO TV

YOUTUBE

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT


LINKI

KONTAKT

Szukaj




Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
Proza poetycka
playlista- niezapomn...
Ksiądz Jan Twardowski
Bank wysokooprocento...
Co to jest poezja?
...PP
slam?
Poematy
"Na początku było sł...
Cytaty o literaturze
Ostatnio dodane Wiersze
Po prostu miłość
Delikatny śnieg
Co
Ona jest w górach
O kindersztubie*
Przedustawność
Ostatni seans przed ...
W godzinach dla seni...
Chciejstwo
ujrzane okiem nieuzb...
Wiersz - tytuł: z prywatnej Księgi Rodzaju
teraz już żaden wiersz
nie chce opuścić mnie bez makijażu
jakby nie pamiętał
że kiedyś słowa
przechadzały się nagie
bez wstydu Ewy
po zjedzeniu jabłka
Dodane przez antydesperant dnia 16.07.2023 22:02 ˇ 11 Komentarzy · 341 Czytań · Drukuj
Komentarze
Ell dnia 17.07.2023 05:41
cóż , z raju wyrzucony, tu na ziemi będzie zbierać plony...
Pozdr.:)
Legat dnia 17.07.2023 06:20
To był owoc zakazany. Nie wiedzieć czemu jabłkiem nazywany. :)
Maciej Sawa dnia 17.07.2023 07:27
A czy poezja nie jest czymś w rodzaju makijażu, upiększaniem?
silva dnia 17.07.2023 08:09
Podoba mi się koncept i prostota, a zarazem pojemność przekazu. Pozdrawiam.
Robert Furs dnia 17.07.2023 09:37
zgrabny :) pozdrawiam,
jaceksojan dnia 17.07.2023 14:56
Jak to? Ewa bez wstydu a peel w makijażu? Pomieszanie pci...Gender jako żywo...Inaczej: sodoma i gomora...
konto zablokowane nr 4 z 2023 dnia 19.07.2023 07:48
Lekko i kokieteryjnie ;), bo .. .. któż nie marzy o byciu złotoustym 😉; jednak, skoro nawet wielki T.Różewicz dokonywał poprawek wierszy w swoich tomikach to chyba i nas - maluczkich obróbka nie hańbi 😅.
Pozdrawiam :)
małgorzata sochoń dnia 19.07.2023 09:04
Wiersz ma w sobie pewną podchwytliwość. Pewien ukryty trop.
Chodzi mi o te słowa:

wiersz
nie chce opuścić mnie bez makijażu

Bo co tu jest powiedziane? Że wiersz "sobie nie chce", ale to nie on decyduje. Autor może się uprzeć i zetrzeć makijaż, wytłumaczyć wierszowi, że powinien dążyć do prawdy, a nie ją zacierać.

Taka też była praca Różewicza nad wierszem: dążenie do prawdy, a nie tuszowanie jej makijażem.

Słowa nagie, prawdziwa, nieumalowana twarz.
Każde słowo na swoim miejscu.
Każde słowo prezentujące swoją wagę, pracujące na rzecz konkretnej myśli.

Już na okładce "Historii pięciu wierszy", książki pokazującej pracę Różewicza nad wybranymi, pięcioma wierszami, jest pokazana strona rękopisu, na której widać, jak poeta myśli nad wagą (i prawdą) pojedynczego słowa. Warto spojrzeć na wyodrebnienie słowa "wyjaśnić" (u dołu):

https://woblink.com/ksiazka/historia-pieciu-wierszy-tadeusz-rozewicz-206268#:~:text=Ksi%C4%85%C5%BCka%2C%20na%20kt%C3%B3r%C4%85%20z%C5%82o%C5%BCy%C5%82y%20si%C4%99%20faksymilia%205%20wierszy,poety%20ze%20s%C5%82owem%2C%20stanowi%20swoisty%20autoportret%20wielkiego%20artysty.

"Historia pięciu wierszy" to 108 stron o... zmywaniu makijażu z pięciu wierszy.

Jan Błoński tak pisał o pracy Różewicza nad wierszem:

"Dla Różewicza od chwytu poetyckiego ważniejsza jest prawda, a od metafory, autentyczne uczucie. Język poety w swej prostocie i eliptyczności nawiązuje do języka prozy, jakby stapia z sobą język poezji i język prozy r11; zdawałoby się dwa przeciwne sobie żywioły. Ważne są u niego pojedyncze słowa, często stanowiące całość wersu.

Różewicz, jako moralista, szuka dla siebie jak najlepszego sposobu wyrażenia swojego stanowiska w opisywanych sprawach. Jego poezja z czasem staje się coraz bardziej precyzyjna i prosta".

Wracając do "Historii...". Jaka jest różnica między tymi zapisami:

przecież "teraz" możesz
opisać wyjaśnić

a:

Przecież "teraz" możesz opisać
wyjaśnić

?

W moim odczuciu Różewicz, obejmując pętlą słowo "opisać", i przenosząc je strzałką do wcześniejszego wersu, podkreśla wartość słowa "wyjaśnić".

Wcześniej było można przeczytać, że ze słowem "teraz" można zrobić "to i to", czyli: opisać, wyjaśnić. Lecz po zmianie, po pozostawieniu słowa "wyjaśnić" jako pojedynczego, tworzącego CAŁY WERS, Różewicz nadał słowu MOC. Pokazał całą jego prawdę. Znaczenie.

Naga prawda, to jest to, do czego poeta powinien dążyć, w walce z "zachcianką wiersza", opisaną przez antydesperanta ("bo mi się nie chce wyjść na świat bez makijażu").
antydesperant dnia 19.07.2023 22:08
Dziękuję wszystkim za komentarze. Zwłaszcza za obszerny i bardzo interesujący komentarz Małgorzaty Sochoń.
Cóż to jest prawda? zapytam słowami Poncjusza Piłata.
W sztuce nie ma czystej prawdy, jest kreacja- przekaz jest przepuszczony przez rozmaite filtry, wycyzelowany. Ten "makijaż"jednak intencjonalnie nie ma na celu zacierania prawdy, ale jej uwypuklenie, podkreślenie. Zdjęcia też się obrabia- wzmacnia kontrast, balans kolorów, jasność.
A moją myślą przewodnią było to- że odkąd jestem na PP nie odważyłabym się tu wstawić "surowego" wiersza, takiego bez obróbki. Kiedyś nie miałabym z tym problemu, a teraz czułabym zażenowanie, w końcu z wiekiem każdy nabiera krytycyzmu do swoich tekstów i obrabia je dokładniej, ma też bardziej doskonałe narzędzia i punkty odniesienia w postaci materiału porównawczego po przeczytaniu innych wierszy, zwłaszcza wierszy Mistrzów Słowa
Pozdrawiam serdecznie
małgorzata sochoń dnia 20.07.2023 08:04
antydesperant, makijaż to upiększanie, a też ukrywanie drobnych defektów, a "obróbka" bardziej kojarzy mi się z nadaniem kształtu, np. w procesie rzeźbienia. Patrzysz na bryłę kamienia i wiesz, co ona kryje. I próbujesz to z tej bryły wydobyć. Czasem się udaje szybciej, a czasem trzeba długo "dłubać". No i liczy się zamysł. Co pragniesz pokazać, co jest ważne, czy chcesz materiał wygłaskać, czy ma być tylko "ociosany".
O Różewiczu trochę się rozpisałam, bo mam o jego wierszach akurat takie zdanie.

Odnośnie do Twojego wiersza - miałam do niego jeszcze jedno podejście. Słowa:

wiersz
nie chce opuścić mnie bez makijażu

potraktowałam tak, jakbyś to Ty była bez makijażu. I wtedy, gdy jesteś taka szczera, prawdziwa, 'bez tapety", bezbronna, a nawet słaba (bo czy stojąc obok "umalowanych", nie jesteś przy nich słabsza, mniej atrakcyjna?), wtedy masz u swojego boku... wiersz.

Że z wierszem trzeba być szczerym.

Oczywiście, pisanie bywa procesem, w którym się bawimy. Kłamiemy. Wymyślamy. Odlatujemy w różne nastroje. Oprócz Różewicza są inni poeci. Zresztą, co ja tam wiem...

Ale, wracając do Twojego wiersza. Otóż, gdyby tak było, gdyby to wiersz towarzyszył Tobie, nieumalowanej, on wtedy pamiętałby:

że kiedyś słowa
przechadzały się nagie
bez wstydu.

U Ciebie jest: "jakby nie pamiętał".

A więc taka interpretacja odpadła. Została ta. w której to wiersz musi być "umalowany".

Jednak myśląc o tym wszystkim, przypomniałam sobie inny tekst, i go zacytuję, już bez komentarza.

Autorem tych słów jest Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki:

kiedy stajesz się jeszcze bardziej
bezradny i niczego już

nie ukryjesz zaczyna się poezja
[r30;]
wyrusza na podryw
choć nikt nas nie chce
małgorzata sochoń dnia 20.07.2023 08:08
[r30;] w cyt., na końcu komentarza, powinno wyglądać tak: (...)
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
Szacunek dla tych, k...
Jubileusz
XII OKP im. Michała ...
OKP Festiwalu Litera...
VII OK Poezji dla Dz...
OKP "Środek Wyrazu" ...
XVIII Konkurs Litera...
REFLEKSY XVII Ogólno...
XXXIX OKL im. Mieczy...
Wyniki XLIV OKP "O L...
Użytkownicy
Gości Online: 29
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 439
Nieaktywowani Użytkownicy: 0
Najnowszy Użytkownik: chimi

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

71964963 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005