poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUMSobota, 23.11.2024
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

KORGO TV

YOUTUBE

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT


LINKI

KONTAKT

Szukaj




Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
Proza poetycka
playlista- niezapomn...
Ksiądz Jan Twardowski
Bank wysokooprocento...
Co to jest poezja?
...PP
slam?
Poematy
"Na początku było sł...
Cytaty o literaturze
Ostatnio dodane Wiersze
Co
Ona jest w górach
O kindersztubie*
Przedustawność
Ostatni seans przed ...
W godzinach dla seni...
Chciejstwo
ujrzane okiem nieuzb...
Samotność
Opowieść o dwóch mia...
Wiersz - tytuł: wieczór październikowy
czajnik wieczór ogłosił kawy miły zapach
katar ma gitara carlosa
a w naszym czworoboku świata
smutek o pustych skrzydłach na włosach twych osiadł

przez widma orion wzniósł swój łuk
przygasłe wody gwiazdy głaszczą
słyszysz płyniemy dziś nie ma celu nie ma dróg
w niedośpiewaniu jest nasz port schowany w jasność

w przeciwne echa nasze słowa rozpędził wiatr
czerwień odeszła białą drogą w ułudy snów
wiesz w tę ciemną noc odnaleźć trakt
i w taniec koła pójść razem znów

popatrz północ w podwórkach koty księżycowe
podobno orion łuk swój przepił
sen wnet nas weźmie w swoją drogę
smutek w twych włosach się rozsrebrzył jakby świecił
Dodane przez swacha marian dnia 10.10.2012 17:40 ˇ 4 Komentarzy · 788 Czytań · Drukuj
Komentarze
Marek Bałachowski dnia 10.10.2012 19:18
W zasadzie od czasu, w którym ogłoszono początek nowoczesnej poezji wszystko jest dozwolone.
Jednak widząc wiersz z rymami krzyżowymi i w klasycznym, czterowersowym układzie można oczekiwać i średniówki, i rytmu.
A tu kicha, panie - czyli: nowoczesność.
No i tu ja sie już poddaję.
A przecież jest w wierszu sporo owego czegoś dobrego...
Tylko że odnoszę go zaraz do formy i - znowu pozostawiam rzecz w spokoju...
swacha marian dnia 10.10.2012 20:47
Marek Bałachowski: kombinacja trzynasto i dziewięciozgłoskowych wersów zachowujących dyscyplinę formalną. Przeczytaj jeszcze raz
- być może złapiesz "tę melodię". Starałem się utrzymać ją!
Pozdrowienie.
Marek Bałachowski dnia 11.10.2012 07:39
Dobrze. Dobrze, ze nie odbierasz moich uwag jako ataku na osobę - jednak nadal z wierszem nie wszystko jest dobrze.
Przyjmuję te 9 i 13 - tylko dlaczego w takim razie pierwszy wers drugiej zwrotki ma zgłosek osiem?
Jeszcze raz- w moich wywodach staram sie zachować sens, choć - bywa - zę czasem go trudno brać wprost.
W klasycznych wierszach najistotniejszy był rytm.
Jeśli jest zamiar, by były to 13 i 9 (lub i 12, lub 11 i 11, lub 10 i 9itd) to, konsekwentnie trzeba powtarzać to w kolejnych zwrotkach (odstępstwa - oczywiście, ale najpierw: zasady)
Potem - w każdym z odpowiadających sobie wersów - np w każdym drugim (czy trzecim czy pierwszym wersie) kolejnych zwrotek akcenty powinny wypadać na tych samych miejscach. Na przykład w słowach wiersza A Osieckiej: WSIĄŚĆ do po CIĄ gu BY le ja KIE go mamy akcenty na pierwszej, czwartej, szóstej i dziewiątej zgłosce (wyrózniłem je majuskułą) i zobacz- w jakimkolwiek wersie tego tekstu (NIE dbać o BA gaż NIE dbac o BI let ---PA trząć jak WSZYS tko zos TA je WTY le) zawsze te akcenty są tam, gdzie powinny, a średniówka - wymagana, gdy wers ma wiecej niż 8 zgłosek - jest tu po piątej.
Jest to trudna jazda - stąd tak wielu "woli" pisać nowoczesne wiersze. Piszę o tym wyborze w cudzysłowie, bo po prostu nie umiejąc jeździć na rowerze biorą się za jazdę na motorze - a raczej na quadzie (nie przyznając się do tego, że nie umieją, lecz argumentując, że quad to nowoczesność)
By dać inne porównanie: nie uważam, by po to,aby dobrze grać na fortepianie jazz i muzykę współczesną trzeba najpierw umieć grać Chopina na poziomie konkursowym. Ale - uważam _ trzeba umieć grać poprawnie (niekoniecznie - porywająco) klasykę, by potem być może, być wspaniałym, jedynym w swoim rodzaju a może nawet genialnym w muzyce nowoczesnej.
Stąd ci, co czują potrzebę tworzenia poezji powinni przynajmniej poprawnie pisać rymowane czterowiersze, ze średniówkami i akcentami.
Przecież w dobie wyszukiwarek internetowych takie hasła, jak średniówka można znaleźć, choćby w google.
Jeszcze raz - pozdrawiam autora jako człowieka wrażliwego i - poszukującego.
Ewa Włodek dnia 12.10.2012 15:54
ooo, bardzo mi się spodobała ostatnia strofa - te ksieżycowe koty, przepity łuk Oriona i rozsrebrzony smutek we włosach. Dobrze było wstąpić. Pozdrawiam serdecznie, Ewa
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
Szacunek dla tych, k...
Jubileusz
XII OKP im. Michała ...
OKP Festiwalu Litera...
VII OK Poezji dla Dz...
OKP "Środek Wyrazu" ...
XVIII Konkurs Litera...
REFLEKSY XVII Ogólno...
XXXIX OKL im. Mieczy...
Wyniki XLIV OKP "O L...
Użytkownicy
Gości Online: 31
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 439
Nieaktywowani Użytkownicy: 0
Najnowszy Użytkownik: chimi

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

71908590 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005