|
Nawigacja |
|
|
Wątki na Forum |
|
|
Ostatnio dodane Wiersze |
|
|
|
Wiersz - tytuł: Spotkanie na trasie Gliwice-Opole |
|
|
Starzy kolejarze znają każdy metr torów,
stukot trasy na skórze.
Szyny zawijają się jak skorupa ślimaka,
tylko wydaje się wam, że to gruba stal.
Zima jest niczym w porównaniu do lata,
gdzie ukrop robi z metalem co chce,
zginając w ósemkę, figurę nieskończoności.
Starzy kolejarze śpią w mundurach,
budzą się w parowozowni nieznanego miasta.
Milcząca sprzątaczka zabiera szkło spod stóp,
ogląda legitymacje, na których nagle blakną zdjęcia.
Tory muszą być na grubej warstwie betonu i metalu,
pod tym guma. U nas podstawa to drewno do końca trasy,
- tylko drewno i metal miękki jak dotyk.
Tą odległość powinniśmy pokonać w dziesięć minut,
jesteśmy tu od lat. Za granicą
czyste pociągi pędzą z szybkością światła.
Dodane przez meriba
dnia 30.11.2010 13:54 ˇ
14 Komentarzy ·
1175 Czytań ·
|
|
|
|
|
|
Komentarze |
|
|
dnia 30.11.2010 14:09
Jest jakaś melancholia w tym opisie. |
dnia 30.11.2010 19:13
Wiersz zdecydowanie w moim guście. Może w tytule zmieniłbym słowo "Spotkanie" na "Dłuższy postój na trasie Gliwice-Opole".
Pozdrawiam. |
dnia 30.11.2010 19:30
Wiersz brzmi poczciwie.
Zdumiewa jednak indolencja techniczna narratora: "Tory muszą być na grubej warstwie betonu i metalu, pod tym guma" - takie wyobrażenie może mieć dziecko z podstawówki, nie stary kolejarz. "Szyny zawijają się jak skorupa ślimaka". Brakuje jeszcze świstaka, który siedzi i zawija sreberka. |
dnia 30.11.2010 21:50
srebro - dzięki za przeczytanie mojej melancholii :)
nitjer - cieszę się, że dla Ciebie był to dłuższy postój.
przemek_f - wiersz skonstruowany jest z wypowiedzi starego kolejarza (to cytaty), stąd takie dziwne kwestie techniczne. Metafora ze skorupą jest również z jego wypowiedzi - było to ujmujące, szczególnie, że dosyć "prosty człowiek" operował takim językiem (choć z wielką pasją opisywał pracę na kolei). |
dnia 30.11.2010 22:05
przemek_f - specjalnie dla Ciebie wklejam fragment artykułu o podkładach betonowych pod tory - takie podkłady stosuje się na zachodzie (tak powinno być... plus guma!! :))), w Polsce niestety stosuje się podkłady drewnianie. To tyle, jeśli chodzi o "indolencję techniczną narratora"...
Podkłady betonowe ze względu na kształt dzielą się na: podkłady blokowe, podkłady belkowe i płyty betonowe, a ze względu na sposób zbrojenia - na żelbetowe i strunobetonowe. Beton nie zbrojony z uwagi na kruchość i niską wytrzymałość na rozciąganie nie nadaje się jako materiał konstrukcyjny na podkłady kolejowe. Z tego powodu stosuje się zbrojenie betonu, które zwiększa jego wytrzymałość, lecz w mniejszym stopniu podwyższa odporność na powstawanie rys i pęknięć.
Zastosowanie jako podkładu dwóch krótkich u wysokich bloków połączonych sztywnym stalowym łącznikiem zwiększa wybitnie jego wytrzymałość i zmniejsza naprężenia rozciągające przy zginaniu. Przykładem podkładu blokowego (żelbetowego) jest podkład typu Bl-3. Zwiększenie odporności betonu na rysy można uzyskać przez wprowadzenie wstepnego sprężania betonu, co zastosowano przy produkcji podkładów strunobetonowych. |
dnia 30.11.2010 23:16
Kolejarsko zahaczasz o rzeczy ostateczne;
moim zdaniem jeśli idzie o tożsamość, zapóźnienie technologiczne ale też i mentalne, w dłuższej perspektywie na dobrze nam polakom wyjdzie ( to do puenty) no i plus, że lekko ocierasz się o Hrabala, którego lubię
pozdrawiam |
dnia 30.11.2010 23:47
Tą odległość powinniśmy pokonać w dziesięć minut, , powinno być Tę
Zupełnie fajnie mi sie przeczytało.
Jeżdże tymi pociągami na poduszkach, po Belgii. Może nie pędżą z prędkością światła, ale bardzo szybko, cichutko i wygodnie. Istotne jest również, że są bardzo, ale to bardzo punktualne, a rozkład jazdy na danej trasie zapamiętuje dię w sekundzie.
Czego mieszkańcom Polski bardzo życzę
Pozdrawiam z Gandawy. |
dnia 01.12.2010 02:57
ja tego nie kupuję...wydumane o niczym, taki trochę jeden wielki blef
Pozdro |
dnia 01.12.2010 05:41
meriba - przeczytaj jeszcze raz fragment, który wzbudził mój protest. Nie piszesz tam o betonowych podkładach. Beton, stal i gumę stosuje się do konstruowania elementów podtorza, ale nie w opisany przez ciebie sposób.
Poza tym mylisz się co do faktów; w Polsce wydaje się rocznie miliardy na modernizację torowisk i wiele szlaków ma już nowoczesną konstrukcję, nie trzeba szukać za granicą.
Wiem że miało być wzruszająco, ale trzeba wiedzieć o czym się pisze. |
dnia 01.12.2010 07:51
Modernizacja modernizacją, ale jest wiersz, nostalgia i uchwycenie tego co mija. Czy musimy być dosłowni? Przecież ten wiersz to nie rozprawką o modernizacji kolei.Bardzo na tak.
Pozdrawiam serdecznie:) |
dnia 01.12.2010 13:45
Leszek S - dzięki za przeczytanie!
Henryk Owsianko - zazdroszczę poduszkowego pokonywania trasy :)
Arti - a ja niczego nie sprzedaję :P
przemek_f - wybacz, ale opis nie zawiera ani stwierdzenia o podtorzu, ani o podkładach - chyba coś źle przeczytałeś. Swoją drogą jeśli szkopułem tego tekstu jest dla Ciebie kwestia modernizacja kolei, to ja wysiadam z tego pociągu :P Pomijając już kwestię, że bynajmniej nie miałem zamiaru zmusić czytelnika do dywagacji na temat tego ile PKP wydaje na tory rocznie - to chyba jakiś absurd... Najwyraźniej nie trafia do Ciebie taka poetyka, bo odczytujesz ją potwornie dosłownie.
Jarosław Trześniewski - dzięki za wsparcie i też pozdrawiam! |
dnia 01.12.2010 21:37
dobry, bardzo na tak. zastanowił, wzbudził wspomnienia.pozdrawiam. |
dnia 02.12.2010 12:25
maryla stelmach - dzięki za przeczytanie! |
dnia 16.12.2010 19:33
Uwielbiam koleje, pociągi:)) zboczenie___ nie. Wiersz na tak. |
|
|
|
|
|
|
Dodaj komentarz |
|
|
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
|
|
|
|
|
|
Pajacyk |
|
|
Logowanie |
|
|
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
|
|
|
|
Aktualności |
|
|
Użytkownicy |
|
|
Gości Online: 31
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanych Użytkowników: 6 439
Nieaktywowani Użytkownicy: 0
Najnowszy Użytkownik: chimi
|
|
|
|
|
|