Cyfrowe zielone oko
"Poezja współczesna musi sobie stworzyć nową odrębną formę, podatną dla ludzi współczesnych, łaknących nerwowych, syntetycznych wzruszeń (...). Artyści będą jak najmniej używać tematu, a jak najwięcej konstruować" - manifestacyjne komentarze
Tytusa Czyżewskiego z 1921 r. znalazły odzwierciedlenie w jego formistycznej poezji - ujmującej świat architektonicznie, intermedialnej; wizualno-słownie przedstawiającej rzeczywistość wielozmysłową, a także w poezji o "instynkcie mechanicznym" - zderzającej procesy z dziedziny biologii i automatyki. Nerw rzeczywistości początku XX wieku oddany mógł być tylko za pomocą nowej ekspresji formalnej i uczuciowej. Uliczny zgiełk tramwajów, brzęczący telefon, trzeszczące radio, kolorowe reklamy i sensacyjna prasa - wszystko to wymagało języka multimedialnego, symultanicznego i przestrzennego.
"I oto jest poezja współczesna, sztuka syntetyczna człowieka XX i XXI wieku" -
Czyżewski, mimo nieświadomości mających nastąpić dekady później rewolucji technologicznych, wspomina o człowieku XXI wieku, przewidując rzeczywistość całkowicie zdominowaną przez urządzenia elektroniczne. W jego wierszach odnajduje się zabiegi, które wręcz proszą się o cyfrowe przedstawienie, stąd, parafrazując słowa
Marka Ameriki, zadać możemy pytanie: "Co Czyżewski-formista zrobiłby z nowymi mediami?". Wielozmysłowość i losowość w
Oczach tygrysa, matematyczność w
Poemacie liczb, powtórzeniowość w
Muzyce z okna, symultaniczność
W szpitalu obłąkanych, przestrzenność w
Hymnie do maszyny mego ciała czy wielopłaszczyznowość w
Nocy - dniu: wszystko to potraktować można jako szczegółową mapę do realizacji wersji cyfrowej.
W adaptacyjnym projekcie pojawia się więc m.in. poezja hipertekstowa, poezja interaktywna, generatywna i wizualna. Opierając się na twierdzeniach
Leona Chwistka, naczelnego krytyka formizmu, dążymy do dostosowania sztuki z początków XX wieku do zmienionych realiów; do zintegrowania jej z technologiami wieku XXI. Panowie i panie, niech żyje cyfrowy instynkt!
***
ZBIÓR ADAPTACJI
CYFROWE ZIELONE OKO JEST DOSTĘPNY
ZA DARMO NA STRONIE:
http:/ha.art.pl/czyzewski
***
Grafika i programowanie:
Łukasz Podgórni
Opracowanie:
Urszula Pawlicka
***
Kolejne adaptacje wierszy
Czyżewskiego będą ukazywać się na portalu Ha!art w pierwszym kwartale 2013 roku.
***
Tytus Czyżewski (1880-1945) - jeden z najważniejszych innowatorów polskiej poezji XX wieku. Urodził się w majątku Berdychów na Podhalu; ukończył szkołę średnią w Nowym Sączu, a następnie Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1907 roku wydał swoją pierwszą książkę, dramat poetycki
Śmierć fauna, łączący symbolizm z futuryzmem - tytuł nawiązywał do
Popołudnia fauna Mallarmégo. W latach 1908-1909 przebywał w Paryżu, gdzie podczas studiów malarskich zapoznał się z pracami kubistów (głównie z malarstwem Cézanne'a) i poezją wizualną Apollinaire'a. To niesamowite przeżycie intelektualne miało wpływ na dalszą jego aktywność, wkrótce bowiem pojawią się jego pierwsze prace inspirowane estetyką kubistów oraz tłumaczenia poezji Apollinaire'a. Po powrocie pracował w gimnazjum w Łańcucie, potem w szkole średniej w Dębicy, a następnie przeprowadził się do Krakowa. W życiu Czyżewskiego okres formistyczno-futurystyczny rozpoczyna się w 1917 roku, kiedy dołącza do grupy Ekspresjoniści Polscy (od 1919 roku przyjmuje ona nazwę Formiści). Wspólnie z Leonem Chwistkiem i Karolem Winklerem redaguje pismo "Formiści". W 1919 roku zakłada klub futurystów "Katarynka" wraz z Brunonem Jasieńskim i Stanisławem Młodożeńcem. W czasie awangardowej działalności artystycznej wydaje zbiory wierszy i utwory dramatyczne:
Zielone Oko. Poezje formistyczne. Elektryczne wizje (1920),
Osioł i słońce w metamorfozie (1922),
Noc - dzień. Mechaniczny instynkt elektryczny (1922),
Wąż, Orfeusz i Eurydyka (1922). Po rozwiązaniu grupy formistów w 1922 roku, Czyżewski po raz trzeci wyjeżdża do Paryża, gdzie pracuje w Bibliotece Polskiej. W 1925 roku wydaje
Pastorałki, ilustrowane drzeworytami Tadeusza Makowskiego, a w 1936 roku książkę poetycką
Lajkonik w chmurach. Doświadczenia poetycko-malarskie oraz wielość inspiracji artystycznych sprawiły, że w jego pracach pojawiają się koncepcje futurystyczne, konstrukcje cézanne'owsko-kubistyczne, folklor oraz sztuka ludowa. Czyżewski nigdy nie podporządkowywał się ani ekspresjonizmowi, ani futuryzmowi - krytycznie spoglądał na powstające ruchy awangardowe; na ówczesny stan poezji i rozwój cywilizacji technologicznej, stąd w jego poezji "intermedialnej" (tekstowo-wizualno-dźwiękowej) nieustanna walka dwóch światów: biologicznego i technicznego.
***
Urszula Pawlicka (1987) - doktorantka literaturoznawstwa na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Współpracuje z Korporacją Ha!art i Fundacją Liternet. Publikowała m.in. w
Techstach, "Lampie", "Czasie Kultury",
artPapierze,
Dwutygodniku, "Wakacie", "Pograniczach", na
Niedoczytania.pl.; w książkach:
Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media (pod red. P. Mareckiego, M. Pisarskiego, Korporacja Ha!art, 2011),
Rozkład jazdy. Dwadzieścia lat literatury Dolnego Śląska po 1989 roku (pod red. J. Bieruta, W. Browarnego i G. Czekańskiego, Fundacja im. Tymoteusza Karpowicza, 2012),
My, dzieci sieci: wokół manifestu (opr. M. Skotnicka, Fundacja Nowoczesna Polska). Redagowała
37. numer magazynu "Ha!art" poświęcony estetyce szumów. Przygotowuje
Słownik Gatunków Literatury Cyfrowej (wraz z Mariuszem Pisarskim i Łukaszem Podgórnim). Autorka publikacji
(Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka (Korporacja Ha!art).
***
Łukasz Podgórni (1984) - artysta deadline'owy; wytwórca grafik, aplikacji i niezidentyfikowanych obiektów literackich; rzeźbi w plikach audio i tresuje syntezatory mowy podczas występów scenicznych. Sygnował manifesty poezji cybernetycznej, współtworzy(ł) związane z nią inicjatywy (
http://cichynabiau.blogspot.com,
http://perfokarta.net). Autor tomików
Skanowanie balu (2012),
noce i pętle (2010); współautor biuletynu poetyckiego
Kryzys (2009) i poezjograficznego splita
wgraa (2012). Namiary:
http://szafranchinche.ovh.org.