poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUMNiedziela, 24.11.2024
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

KORGO TV

YOUTUBE

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT


LINKI

KONTAKT

Szukaj




Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
Proza poetycka
playlista- niezapomn...
Ksiądz Jan Twardowski
Bank wysokooprocento...
Co to jest poezja?
...PP
slam?
Poematy
"Na początku było sł...
Cytaty o literaturze
Ostatnio dodane Wiersze
Po prostu miłość
Delikatny śnieg
Co
Ona jest w górach
O kindersztubie*
Przedustawność
Ostatni seans przed ...
W godzinach dla seni...
Chciejstwo
ujrzane okiem nieuzb...
Zobacz Temat
poezja polska - serwis internetowy | POEZJA I OKOLICE | RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW
Autor Ręce i psy. O przywracaniu ciała w poezji Romana Honeta
Jacek Mączka Tendzin Tendzin
Użytkownik

Avatar Użytkownika

Postów: 59
Miejscowość: Sanok
Data rejestracji: 28.03.07
Dodane dnia 10.02.2011 19:12
Ze świata XXI wieku wyrugowane zostały śmierć, fizjologia i ciało. Ich miejsce zawłaszczył, powielany na zasadzie kalki, stworzony przez masmedia kult wiecznej młodości. Geront Böhme, komentując kwestię obecności cielesnej, podkreśla, że nasze społeczeństwo cechuje skłonność do odcieleśniania. Kultura obrazu, Internet doprowadziły do wyparcia ciała z przestrzeni życia społecznego. Negowany jest seksualizm czy funkcje wydalnicze ludzkiego ciała. Dotyk jest czymś rzłymr1;, funkcjonuje rprzymus ubiorur1;, a relacje międzyludzkie są w coraz większej mierze bezpłciowe. Marginalizowane są nawet praca fizyczna i kary cielesne. Masowość zjawisk prostytucji i pornografii to efekt stłumienia naszej cielesności.
Najnowsza książka Romana Honeta - Piąte królestwo jest rodzajem lustra dla współczesnej cywilizacji. Stanowi bezkompromisową próbę odzyskania naszego człowieczeństwa poprzez restytucję ciała. Ciała, które sprawia, że choroba i śmierć stanowią podstawowe wyznaczniki naszej kondycji. Nieprzypadkowo jednym ze słów-kluczy w tomie Honeta są ręce w różnorodnych ujęciach: i łapy zwierząt r11; usypane z piasku / łasiły się, pełzły, i ręce - były potrzebne, / by podtrzymywać kręgi, ręce w milczeniu / zrywające darń, osa / na twojej marmurkowej ręce, gniew / wezbrany w opuszczeniu rąk, jakby coś sobie przypominał - czyjąś twarz lub rękę, krucha, niewytrzymała ręka poruszała okręty, twoja ręka / żonglująca krwią, smród wody i pięści, rąk dźwigających / krwiobieg z rozgrzanego gazu, wycofuje się rękę i mówi - ile / krwi, ręka, która mnie podniosła z ziemi, pod każdy twój krok / ktoś podkładał dłoń.
Ręka symbolizuje Opatrzność, obecność Boga, ochronę, uzdrawianie, siłę, budowanie, wiąże się z dotykiem, z kontaktem ze światem i drugim człowiekiem, z możnością przekroczenia własnej samotności. Jednak w wierszach Honeta rrękar1; nie potrafi dotykać, zadaje cierpienie, wycofuje się, jest bezradna, nieobecna. Ręka to ciało, a ciało to śmierć.
W Piątym królestwie ciało jest obecne również bezpośrednio: czyściciele zwłok, gdzie nasze ciała śpiące / w cieniach naszych miejsc, ścierwo, / żebyś porównał zapach swój i jego, żniwo / ostatniej nocy - białe, / bezwłose ciało i ruchanie, lekarz powrócił / i nie znalazł ciała, maestria / anatomii, wręczają mi embrion.
Łatwo zauważyć, iż w świecie poetyckim Honeta ciało jest zreifikowane i poddane degradacji, zarówno ludzkie, jak i zwierzęce. Wrażenie rozkładu intensyfikują motywy rzeźni, ubojni, czy głowy zdjętej z końskiej szyi.
Symbol psa, prócz konotacji pozytywnych, ewokuje także znaczenia związane z materializmem, popędami, nieświadomością, szatanem. W takim ujęciu stosuje go autor Pójdziesz synu do piekła: miasto ujrzałem o zmierzchu i starców - / tam, w mieście. za nimi biegły psy, słońce, skradzione z parku o zachodzie, / leżało w brudzie na śniegu, zepsute // wył w nim pies łańcuchowy, psy i dzwony syczące w budach i katedrach, psy wyją / na zaśnieżonych hałdach elektrowni, ogar spoglądający złotym okiem / na szklanki, hantle leżące w kiblu, czas zabrał kogo innego, / komu innemu rozdał nasze twarze, / nasze psy r11; i nawet brudu, / nawet brudu zostało zbyt mało, mieszkańcy rozdzielani przez psy.
Świat Honeta jest rzeczywistością fizjologii, popędów umierania i rozkładu. Nie odnajdziemy w nim żadnej sankcji metafizycznej - utknęliśmy w braku - pustce, a miłość to ptak już nigdy. Przypomina w swej bezwzględności Antychrysta Larsa von Triera.
Dopełnieniem takiej wizji jest znajdujący się na okładce rysunek, którego autorem jest brazylijski artysta Walor Correa. Na pierwszy rzut oka przedstawia ludzkie zwłoki, z których wylewają się wnętrzności, ale zamiast nóg posiada coś w rodzaju foczej czy syreniej płetwy. W istocie jest to Ipupiara, przedstawiony na przykład w pierwszym wydaniu História da Província Santa Cruz autorstwa portugalskiego kronikarza Pêro de Magalhães de Gândavo rmorski diabełr1;, którego Anna Kalewska opisuje następująco: Było to stworzenie morskie («era aquilo coisa do mar») -stwierdza kronikarz, obserwując powolne, nieomal ludzkie ruchy tej dziwnej istoty, płetwy na korpusie, pysk z długimi włosami, podobnymi do wąsów. Istota ta miała zdolna do samodzielnego poruszania się w strefie nadbrzeżnej i wydawała straszliwe ryki. PMG stwierdza następnie, że okazy tego gatunku widywano już w wodach przybrzeżnych Baía, ale bardzo rzadko; są one istotnie wielkie, osiągając piętnaście piędzi długości i pokryte włosem na całym ciele. Przewiduje roztropnie, że w oceanie żyją zapewne inne liczne potwory (monstros) rozmaitego wyglądu, nie mniej dziwne i budzące podziw («de não menos estranheza e admiração»). Ten sam narrator obserwuje następnie z zimną krwią, jak domniemany potwór został zaatakowany przez syna gubernatora kapitanii S. Vicente o imieniu Baltasar Ferreira, bowiem młodzieńcowi temu wydało się, iż stworzenie to
chce porwać młodą Indiankę, jego niewolnicę, która wygląd brzydkiego stworzenia skojarzyła z diabelską wizją («alguma visão diabólica»). Zabita kilkoma ciosami, skąpana we krwi Ipupiara wycofała się do morza, zraniwszy Baltasara Ferreira, ten zaś postradał mowę i nieomal zmysły.

Według Junga potwór jest symboliczną reprezentacją archetypu Cienia - który oznacza ciemne aspekty osobowości takie jak pragnienia, które uległy stłumieniu, niecywilizowane impulsy, to, co nieetyczne. W sferze kolektywnej jego symbolem jest szatan.
Jeżeli człowiek nie skonfrontuje się z Cieniem to pogrąża się w projekcjach, traci kontakt z samym sobą i rzeczywistością. Obwiniając o zło czynniki zewnętrzne - zaprzepaszcza możność osiągnięcia totalności psychicznej, czyli pełnej Jaźni. Historia Ipupiary w gruncie rzeczy ilustruje proces odrzucenia tego, co łączy nas ze światem natury, co nas ogranicza i uprzedmiotawia. Zatem rysunek Correi doskonale koresponduje z wierszami Honeta dotykającymi problemu śmierci, rozkładu, fizjologii, zła. Dodatkowy tropem kierujący uwagę czytelnika w stronę komentowanych zagadnień jest tytuł tomu, który można potraktować jako nawiązanie do Biblii: Oto wielkie cztery zwierzęta, To czterej królowie, którzy powstaną na ziemi. Lecz potem święci Najwyższego otrzymają królestwo na wieki, na wieki wieczne.
(K. Dan. 7:17-18 ). Niektórzy interpretatorzy Księgi Daniela odczytują piąte królestwo jako zapowiedź nadejścia królestwa Szatana.
Piąte królestwo Honeta rodowodem sięga zwichniętej symetrii poezji Ratonia, Bursy, czy Wojaczka. Poetycka prawdziwość wierszy, autentyczny dramat samowiedzy, poczucie utraty i siła wyrazu sprawiają, że czytelnik dostaje do rąk książkę, penetrującą te aspekty człowieczeństwa, o których, niestety, chcielibyśmy zapomnieć.


Jacek Mączka
http://tendzin.w.interia.pl/ Wyślij Prywatną Wiadomość
Skocz do Forum:
Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
Szacunek dla tych, k...
Jubileusz
XII OKP im. Michała ...
OKP Festiwalu Litera...
VII OK Poezji dla Dz...
OKP "Środek Wyrazu" ...
XVIII Konkurs Litera...
REFLEKSY XVII Ogólno...
XXXIX OKL im. Mieczy...
Wyniki XLIV OKP "O L...
Użytkownicy
Gości Online: 32
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 439
Nieaktywowani Użytkownicy: 0
Najnowszy Użytkownik: chimi

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

71941377 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005