poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUMCzwartek, 23.05.2024
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

KORGO TV

YOUTUBE

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT


LINKI

KONTAKT

Szukaj




Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
Chimeryków c.d.
FRASZKI
playlista- niezapomn...
"Na początku było sł...
Monodramy
,, limeryki"
Co to jest poezja?
EKSPERYMENTY
Ksiądz Jan Twardowski
Bank wysokooprocento...
Ostatnio dodane Wiersze
turkot kółek walizki
Ostatnia tygodniówka...
Ballada naiwna albo ...
ZAZNACZANIE CODZIENN...
Nie drażnić kukułek
Myślący dom
Czeka nas wojna!
Kujawy
Zgodne z rodzajem
O, słońce!
Wiersz - tytuł: Klawiatura
Wczoraj koniuszki odrostów
lawendy skrzyły się w słońcu,
dziś tylko tulipany zapaliły
czerwone lampiony. Powietrze
zapadło się pod ciężarem
niskich chmur. I jego twarz,
pomarszczona brązem, jak skóra
świerkowego pnia, kiedy słucha
czytającej książkę dziewczyny.
Brzozowe listki zielenią otuliły
jej białe ciało. Czy to właśnie
jest przezroczysta poezja.
I czy Mark Rothko poznał ją
malując świetliste prostokąty.
Przez moment patrzę, jak
klawiatura mego komputera
połyka kroplę słońca. Wymknęła się
nieostrożnym nimbusom.
Dodane przez Vic51 dnia 16.04.2024 00:39 ˇ 11 Komentarzy · 270 Czytań · Drukuj
Komentarze
silva dnia 16.04.2024 07:17
Super! Wrócę, by się powczytywać, bo warto... Ale przezroczysta poezja mnie uwiodła, no i te przemyślane odniesienia kulturowe, choć z jakiegoś powodu na początku pomyślałam o "Zabić drozda", tyle że tam - kobieta... Pozdrawiam.
antydesperant dnia 16.04.2024 23:32
Przepiękny wiersz, bardzo malarski, w którym przeplata się linearność czasu człowieka i cyrkularność czasu przyrody. Pomiędzy tym o twarzy pomarszczonej brązem a bladą, młodą dziewczyną ( jego wnuczką?) czas jest jak nałożone na siebie kartki z obrazami kolejnych, minionych wiosen. Życzę aby krople słońca nader często karmiły laptopa :)
Pozdrawiam
Vic51 dnia 17.04.2024 13:10
silva
Właśnie - przezroczysta poezja, czymże ona jest? Tym razem to właśnie mnie zaciekawiło. I w tym kontekście obrazy Rothki, który domagał się, żeby owe prostokąty odczytywać jako metafory. I poszukiwać w nich bez mała transcendencji.
Pozdrawiam
Vic51 dnia 17.04.2024 13:26
antydesperant
Szukanie metafory w czytanych tekstach to cenna umiejętność, która nie każdemu jest dana. U Ciebie widać to bardzo wyraźnie. Ale czasem obraz bywa tylko obrazem. Nawet wtedy, kiedy jest efektem tej jednej kropli słońca. Dziękuję za, jak zawsze, ważną obecność.
adaszewski dnia 18.04.2024 18:47
Ta po prostu liryk opisowy?!
Brakuje zwyczajnego podejścia do poezji. Przynajmniej mnie brakuje.
Kontent jestem, że było, co czytać u Ciebie.
Vic51 dnia 19.04.2024 12:47
adaszewski
Taki mam widok za oknem. Pozdrawiam
Gloinnen dnia 20.04.2024 21:39
Przezroczysta poezja - może to taka, która oddziałuje na czytelnika/odbiorcę nie poprzez odbiór intelektualny, ale obrazami, zmysłowością? Namacalna, wchodząca w istotę rzeczy przez to, co się widzi, słyszy, etc.

Przekaz nie ma być przesłonięty zawiłością metaforyki, czy hiperkunsztowny, ale powinien wynikać bezpośrednio z poprowadzonej w wierszu historii, opowiedzianej kolorem, zapachem, grą światła. Impresja postawiona jest tu zdecydowanie wyżej niż artystyczny przemysł przetwórczy, czy też próby przefilozofowania.

Czasami wydaje mi się, że wiele obiektów uważanych za arcydzieła, zachwyca formą, wprowadza w zachwyt nad geniuszem, wirtuozerią i nad furor divina, ale są to dzieła tak zamknięte w samodoskonałości, że nie sposób ich naprawdę odczuć i wejść z nimi w receptywną interakcję.

Nie mylić z emocjami, raczej skłaniam się ku sensualizmowi, dalekiemu od "myślenia" sercem,

Pozdrawiam,
Glo.
Ragna dnia 21.04.2024 07:33
,,,przychodzę, również spóźniona pod Twój wiersz i cieszy mnie, że to, co krytykowałeś niedawno jako : obrazki z wystawy ;), z takim powodzeniem 🤌stosujesz u siebie ( tylko tutaj : obrazki zza okna ;)

Bez całej nadbudowy ideologicznej czym bylaby ta / poezja przezroczysta / przyznaję, że to jeden z Twoich najlepszych wierszy, może najlepszy jaki do tej pory czytałam.

Poezji / receptywnej / jaką postuluje się powyżej, nie nazwałabym sensualną - bo to nadużycie, lecz / sensoryczną /, w pejoratywnym sensie : terapeutyczną, a ta, jako cel sam w sobie niesie pokusę pauperyzacji poezji ( co nie jest równoznaczne z jej / zrozumiałością/ ) bo już na poziomie percepcji zamiast odwołać się do głębi sumienia artystycznego i nieść przekaz refleksji, skupia się na płytszym - bodźcowaniu w służbie obrazu.
Programowe odwołanie się do odczuć zewnętrznych ( pozaracjonalnych) - gleichschaftuje wszystkie zmysły, podczas gdy liryka NIUANSUJE użycie ich, w służbie wyższego sensu - tym samym redukuje się tutaj i rozbija też warstwę duchową - zostawiając percepcję na poziomie / ciała / ( uboży czytelnika o możliwość zmierzenia się z metaforyką).

Sztuka wielkich Mistrzów - jako / niedostępna / ?
to twierdzenie obciążone uprzedzeniami i niezrozumiałe, bo : obiektywne piękno cechuje uniwersalizm , niczego mu nie brakuje a dzięki mistrzostwu i artyzmowi oprócz doskonałości niesie ze sobą kompleksowość, spójność przekazu i HIERARCHIĘ zastosowanych środków i takim przykładem są rzeźby Berniniego.

Gdy w Galerii Ufizzi podziwiałam Hemafrodyta, wrażenie było piorunujące - pełne szlachetności linie sugerowały lekki sen, postać miała wręcz wpisany nieoczekiwany młodzieńczy ruch; mleczna biel marmuru odziaływała tylko na WYBRANE zmysły, była eteryczna - obeszło się bez dosłowności i płaskości przekazu stricte zmysłowego.
Mistrzostwo rzeźby - wpisało jednocześnie głęboki dramat postaci, której jedynie niespokojny sen mógł dać chwilowe ukojenie od rzeczywistości.. ..


pozdrawiam Autora i Przedmówczynię
Ragna dnia 21.04.2024 07:44
,,,i proszę nie łączyć Berniniego akurat z tą, konkretną rzymską rzeźbą; nawiązałam do Mistrza - jako odważnie przełamującego w tamtych czasach kanony sztuki posoborowej, jednak BEZ relatywizacji samego kunsztu ( bo o tym była mowa ;),,,
Vic51 dnia 21.04.2024 16:33
Gloinnen
W gruncie rzeczy zgadzam się z tym, co piszesz. Ostatnio przeczytałem wypowiedź Wojciecha Kassa, który przywołuje Eliota, pisząc: "Według Thomasa Stearnsa Eliota poezja jest w gruncie rzeczy nieobjaśnialna, jest unią elementów niejasnych, pochodzących z "ciemnego embrionu", z "mentalności przedlogicznej"...,z rytmu wywodzącego się z "dzikiego bicia w bęben w dżungli, albo uderzania kija o kij lub kija o drzewo lub skałę. Saint- John Perse,...,zapisał, że "poeci to ludzie obrazów." I może stąd właśnie ów sensualizm, do którego się odwołujesz.
Pozdrawiam
Vic51 dnia 21.04.2024 16:41
Ragna
Tak dla jasności - ja nie krytykowałem "obrazków z wystawy", stwierdziłem, że łatwiej je odgrzebać gdzieś w sobie pochowane, aniżeli odkryć swoje własne wnętrze. Miło, że wiersz się spodobał. Dziękuję. A co do Berniniego - wolę Ekstazę św. Teresy i Fontannę Czterech Rzek.
Pozdrawiam
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
XVIII OkP o "Cisową ...
V edycja OKP im. K. ...
poezja_org
Spotkanie Noworoczne
Nagroda Literacka m....
VII OKL im. Bolesław...
XVIII Konkurs Liter...
Zaduszki literackie
U mnie leczenie szpi...
XXIX OKL Twórczości ...
Użytkownicy
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 438
Nieaktywowani Użytkownicy: 0
Najnowszy Użytkownik: Notopech

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

67440899 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005