poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUMNiedziela, 24.11.2024
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

KORGO TV

YOUTUBE

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT


LINKI

KONTAKT

Szukaj




Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
Proza poetycka
playlista- niezapomn...
Ksiądz Jan Twardowski
Bank wysokooprocento...
Co to jest poezja?
...PP
slam?
Poematy
"Na początku było sł...
Cytaty o literaturze
Ostatnio dodane Wiersze
Po prostu miłość
Delikatny śnieg
Co
Ona jest w górach
O kindersztubie*
Przedustawność
Ostatni seans przed ...
W godzinach dla seni...
Chciejstwo
ujrzane okiem nieuzb...
Wiersz - tytuł: Upadek /trójkąt z Brueglem/
Rolnik orze pole

ktoś spogląda w niebo, czy nadlecą ptaki
[-Ahoj, Kapitanie!...chwytasz w żagle wiatr]
w złotych laserunkach z rozkoszą się topię
w białej chmurze pierza
lecę
spadam
znikam

Nie przebiję płótna, ale wyjdę
z ram.
Dodane przez bols dnia 11.07.2013 03:06 ˇ 24 Komentarzy · 1125 Czytań · Drukuj
Komentarze
Jacom Jacam dnia 11.07.2013 05:38
:-)
haiker dnia 11.07.2013 06:26
Pamiętam ze szkoły omawianie Upadku Ikara, że wszyscy zajęci, a on gdzieś tam topi się, jak nastolatek podczas któryś wakacji, i nikt nie zauważa życiowego dramatu niedolecenia do słońca.

Pierwszy wers ustawia perspektywę - zarówno dosłownie i w przenośni.
Złote laserunki (nie znałem tego słowa) domyślam się są jedynym zaakcentowaniem słońca, kluczowego w całej sytuacji. Lecę-spadam-znikam to już dobry warsztat, natomiast ostatni wers napisany w nieokiełznanej bezpośredniości, bliski naiwności nawet (zastanawiam się czy nie zbyt prostolinijnie).

Pierwsze zdanie zmieniłbym na "Rolnik inkrustuje pole". Po pierwsze doda od razu podniosły charakter i wymusi skojarzenie ze złotym kolorem (metalu). Po drugie pierwsze litery tego zdania brzmiałyby R.I.P.
bols dnia 11.07.2013 07:43
Jacom Jacam - pozdrawiam:)

haiker - inkrustuje ...to 'dekoracyjne' słowo, z przestrzeni malarstwa ikonicznego. Zyskuje się tu symbol nieuchronności, ale traci kontakt z ziemią, rytmem pracy na roli i rytmem wiersza.
Końcówka- tak, to prawda, że przypadkowo bezpośrednia, ale za to w charakterze pierwszego wersu - tworzy ramę. Przynajmniej tyle. Też nie znałam złotego laserunku, stworzyłam taki malarski oksymoron - tak, przez wzgląd na rolę słońca
Podzielasz moje wątpliwości, a wiersz jest świeży, więc wrócę do niego po chwili, dzięki.
abirecka dnia 11.07.2013 09:46
Ojej, i po co te wszystkie pseudokrytycznoliterackie dywagacje? A ja mam po prostu przed oczami obraz naszych wielkich Pejzażystów: Chełmońskiego, Ruszczyca, Wyczółkowskiego, Fałata...
bols dnia 11.07.2013 09:57
abirecka , a po to, że chcemy, a po to, że lubimy rozmawiać o sztuce, a po to, że się uczymy od siebie.
To jest wiersz o obrazie Bruegla -"Upadek Ikara".
JagodA dnia 11.07.2013 11:29
z przyjemnością
a
końcówka świetna.
bols dnia 11.07.2013 11:34
JagodA , dziękuję.
haiker dnia 11.07.2013 12:25
Komentarz abireckiej bezcenny, z gatunku "Me, my ego & I":
Co wy tam gadacie o inkrustacjach albo laserunkach. Teraz mówię ja, JA, abirecka. I powiem, że JA, abirecka, to zobaczyła pejzażystów wielu. I to chciałam powiedzieć, i nie mówcie mi, że nie na temat wiersza, bo JA mam prawo i impuls, a może imperatyw, mówienia co ja i czym ja i jak ja. I będę mówić, JA, i tak będzie trwać i ja będę trwać, trwa mać
Wyjaśnij, dlaczego nie odniosłaś się do wiersza, tylko postanowiłaś wpisać swój jakże przełomowy komentarz?
Ewa Włodek dnia 11.07.2013 16:32
Breugel - specjalista od detalu, w którym zamyka kwintesencję przesłania swoich dzieł. A jego "Upadek Ikara" - cóż, jak sobie od czasu do czasu patrzę na ten obraz, widzę to, co się w społecznościach ludzkich powtarza "od zawsze" - indywidualny dramat, albo i tragedia najczęściej nie bywa dostrzeżona. Każdy swój upadek przezywa sam, tak zwane otoczenie woli dyskretnie patrzeć w bok...Taka mi się refleksja nasunęła przy lekturze i w podobnym duchu czytam przesłanie wiersza. Pozdrawiam serdecznie, Ewa
bols dnia 11.07.2013 17:29
Ewa Włodek, dziękuję. Moją peelka cieszą również nieudane próby. Nie rezygnuje i nawet w spadaniu znajduje dla siebie sens, umyka normom szczęścia, albo sukcesu.
konto usunięte 35 dnia 11.07.2013 18:42
Bo to tak jest, jak się starszych nie słucha. A tak poważnie, to ten utwór i zaciekawia, i skłania do refleksji, i na dodatek dobrze napisany. I wreszcie trochę bardziej rozbudowany. Nie wiem, dlaczego niektórzy twórcy boją się albo nie korzystają z bogactwa naszego języka, tylko za wszelką cenę dążą do form minimalistycznych?
To już chyba znudziło się czytelnikom, widzom ( bo i w sztuce typu malarstwo, rzeźba, teatr powoli odchodzi się od tego sposobu tworzenia). A może się mylę?
bols dnia 11.07.2013 20:19
Nie wiem. Sztuka, m.in.intermedialna wykorzystuje różne narzędzia, również elektroniczne. Artyści odnoszą się do zagadnień sztuki w nowym kontekście - przejmują elementy tradycji, albo im zaprzeczają.
Myślę, że sens nie polega jednak na upodabnianiu się, modzie.
Sztuka, niezależnie od techniki promuje wartości nie tylko estetyczne, nie tylko formalne, prowokuje do myślenia, artyści oczekują interakcji. Korzystają również z elementów popkultury, zaprzeczając jednocześnie jej wartości. Sztuka zmienia się, nie jest martwa.
Dziękuję za opinię o wierszu.
bols dnia 11.07.2013 20:26
haiker, piszesz takie dobre wiersze i konstruktywne komentarze...pozdrawiam.
januszek dnia 11.07.2013 20:26
Chciałbym , przede wszystkim podziękować.
pomogłaś w podjęciu pewnej decyzji.
jeżeli coś inspiruje , to znaczy że jest to prawdziwa sztuka
i za taki uważam Twój wiersz
dzięki.
bols dnia 11.07.2013 21:20
To fajnie, że masz plan. Bez odbiorcy nie ma sztuki, dziękuję i życzę powodzenia.
januszek dnia 12.07.2013 12:53
"Bez odbiorcy nie ma sztuki,", ale tudzież i sposób odbioru winien być sztuką i to taką, która wzespół z 'nadawcą' powodują zmiany w nas samych na lepsze
Zarówno Breugelowi jak i Tobie z pewmością nie zależy tylko na zachwycie czy to krajobrazu czy przedstawionych strof, ale i refleksji, bo przecież takich upadających "Ikarów" można spotkać i wokół nas, a my przecież :'orzemy wciąż swoje ... '
czyż nie tak?
bols dnia 12.07.2013 15:10
Tyle pokoleń ustanawiało 'ramy'.
Które wartości zdewaluowały się, jakie symbole? Jeśli człowiek nie zadaje sobie pytań, jest "oraczem"; mechanizm przyczyn i skutków jest prosty i raczej logiczny. Skąd i dlaczego bierze się chęć przekraczania granic?
Tworzyć, to ustanawiać nowe? Przecież -"wszystko już było", a jednak -"nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki".
Zmiany na lepsze....lepsze to znaczy - jakie? Bez zadawania sobie i innym pytań nie ma świadomości.
Upadać i podnosić się...czy to nie bliższe naturalnej kondycji człowieka?
Przeżycie sensoryczne - doświadczanie zmysłowe - intuicja, bez nich nie ma odbioru sztuki, gdzie są granice?.
To doświadczenie i świadomość pomagają je ustalać.
bombonierka dnia 12.07.2013 19:19
puenta ! ;-))- swietna
tez lubię ten obraz;-))))))))m
Janina dnia 12.07.2013 21:00
Polisemantyczny wiersz. Jak zawsze, z szeroko otwartym oknem. Tu nie ma ram. Pozdrawiam serdecznie.
bols dnia 12.07.2013 22:32
bombonierka , ;) to dość złożona historia, a zaczęło się od fotki ze statku, która komuś przypomniała malarstwo Bruegla...itd.

Janina, to miłe, dzięki.
stanley dnia 14.07.2013 05:15
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://www.arkanastudio.pl/films/mlyn-i-krzyz-bruegel/img/varia/bruegel_calvary01.jpg&imgrefurl=http://www.arkanastudio.pl/films/mlyn-i-krzyz-bruegel/index.php?sec%3D9%26lang%3Dpl&h=1808&w=2508&sz=3859&tbnid=XfLzDouKCpou7M:&tbnh=106&tbnw=147&zoom=1&usg=__C8TbpX_PjPeX4waPiUI4vdTWFYo=&docid=SfYwgIA7NQjNRM&sa=X&ei=tjPiUbbdDcXUswb9vIBo&ved=0CLUBEP4dMAs
bols dnia 14.07.2013 06:28
ech...zacznę od siebie - 'powietrze', przestrzeń, droga ...do końca nie wiadomo co komu pisane.
januszek dnia 14.07.2013 09:15
bols
napisałaś:
"tyle pokolen ustanowiało 'ramy' ... To doświadczenie i świadomość pomagają je ustalać."
Więc świadom tegoż, sprawdzam oswiadczalnie:
zauważyłem 'upadek Ikara' w wierszu "Kimi" "Martwe dzieci" (nie odzywa się na moje komentarze ) i zostałem oskarzony o 'porzucenie własnej orki'
co Ty na to???
bols dnia 14.07.2013 10:12
Nie chcę przekonywać nikogo do swoich "racji" i tego nie robię, pokazuję jeden z punktów widzenia - mój.
Podoba mi się, że zwróciłeś na ten wiersz uwagę.
Są w sztuce miejsca w ruchu amatorskim /m.in. malarstwo naiwne, outsider art/, które wykorzystują i przenoszą potencjał semantyczny i formalny utartych znaków i symboli , przenoszą nie w formie cytatu, ale kontynuacji. Kontynuacji prowadzenia formy i myśli.
Jestem, żyję, uczestniczę w tym, co jest wokoło. Zmienia się język, zmieniają narzędzia, a człowiek? Ma wybór, ma rozum ma swoją wrażliwość, doświadczenie i może z nich korzystać do woli.
Masz do tego prawo.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
Szacunek dla tych, k...
Jubileusz
XII OKP im. Michała ...
OKP Festiwalu Litera...
VII OK Poezji dla Dz...
OKP "Środek Wyrazu" ...
XVIII Konkurs Litera...
REFLEKSY XVII Ogólno...
XXXIX OKL im. Mieczy...
Wyniki XLIV OKP "O L...
Użytkownicy
Gości Online: 27
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 439
Nieaktywowani Użytkownicy: 0
Najnowszy Użytkownik: chimi

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

71967009 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005