VIII Festiwal Literacki Manifestacje Poetyckie - Warszawa, 7-9.09.2012
Dodane przez moderator2 dnia 30.08.2012 13:16
PROGRAM


Piątek, 7.09.12

Muzeum Literatury, Rynek Starego Miasta 20, godz. 18.00

- otwarcie Festiwalu

- performance Ciepły, mokry aksamit - Dominika Dzikowska (fotografia), Marcin Masecki (piano)

- Gościnna - rozważania o kobiecie, języku i poezji - wykład dr Julii Fiedorczuk


Klub Solec, ul. Solec 44, godz. 20.30-2.00

- maraton poetycki: Joanna Dziwak, Piotr Janicki - Tomasz Świtalski (sax), Kondycja Szaty Prodżekt: Katarzyna Kaczmarek i Bartosz Łazarski (kontrabas), Kuba Przybyłowski, Kamil Brewiński

- koncert zespołu BaBu Król, godz. 22.00

- Andrzej Szpindler - Duszny komputer

- maraton poetycki: Mateusz Andała, Urszula Kulbacka, Monika Brągiel, Krzysztof Szeremeta, Ilona Witkowska, Bartosz Sadulski, Michał Czaja, Łukasz Bagiński, Martyna Tomczyk, Seweryn Górczak, Paweł Gawlik + goście

Od godziny 12.00 do 18.00 w Klubie Solec będzie odbywał się Kongres Poetów prowadzony przez Igora Stokfiszewskiego, Monikę Blaszczak i Kazimierza Malinowskiego.

Kongres Poetów to trzydniowa akcja oparta na pomyśle Kongresu Rysowników, który Paweł Althamer zrealizował w ramach 7. Berlin Biennale. Kongres Poetów zaprasza wszystkich do wspólnego wizualnego działania na wierszach. Dwie ściany klubu festiwalowego służyć będą pisaniu i przepisywaniu wierszy, dopisywaniu własnych wersów, rymów i onomatopei oraz wszelkim innym interakcjom pomiędzy wierszami, które przyjdą uczestnikom do głowy. Kongres Poetów będzie nieustającym dialogiem pomiędzy piszącymi. Niech poezja stanie się instrumentem żywej wymiany myśli, uczuć i światopoglądów. POETRY TO THE PEOPLE!


Sobota, 8.09.12

Muzeum Literatury, godz. 11.00-19.00

- Wspólny Pokój - warsztaty wielowątkowe

Wspólny Pokój wziął się z odwróconego tytułu eseju Virginii Woolf z 1929 roku. Autorka zauważała, że kobietom do pisania są potrzebne dwie rzeczy - trochę swoich pieniędzy, a także tytułowy "własny pokój". Dzisiaj, gdy własne lokum i niezależność finansowa przestały być dla nich nieosiągalnymi luksusami, jest im potrzebne co innego, a mianowicie "wspólny pokój". Chodzi tu o takie miejsce w języku, w którym pojedyncze kobiece idiolekty i doświadczenia mogłyby się spotkać i dokonać "posiestrzenia".

Wspólny Pokój nie jest twierdzą - nie będziemy tu utwardzać tez ani utwierdzać się w przekonaniach. To raczej gniazdo: uwite ze ścinków historii i literatury, umoszczone na efemerycznych wycinkach, otwarte na ostre docinki. Albo koja, która równie dobrze ukoi zasiedziałą matrioszkę, anarchistkę, wierną kanonom muzę domową czy podnieconą kanonadami bywalczynię świata.

Zapraszamy do naszego azylu również mężczyzn - znękanych niepokojami w hierarchiach patriarchatu i bitwami o literacką sukcesję.

No to jestem w domu - mówimy, kiedy coś nagle staje się dla nas gościnnie jasne i przyjemnie zrozumiałe. Bądźcie z nami 8 września! Podzielcie z nami tę gościnność, przyjemność i jasność!


Szczegółowy program Wspólnego Pokoju:

Programy:

- Kamila Pawluś - Klaustrofobia na wynos

- Aneta Kamińska - Traumatka

- Katarzyna Fetlińska - Czas na piknik

- Sylwia Omiotek - Wynalazczynie


Odczyty:

Katarzyna Ewa Zdanowicz, Monika Mosiewicz, Joanna Mueller, Maria Cyranowicz, Natalia Malek, Justyna Radczyńska, Jakub Głuszak, Justyna Czechowska, Katarzyna Czeczot, Anna Tomaszewska


Dyskusje:

- godz. 12.00 - Estetyka a etyka, ecriture feminine - seminarium; oprowadzają: Julia Fiedorczuk, Beata Gula, Barbara Klicka, Katarzyna Ewa Zdanowicz, Joanna Mueller, Agnieszka Kozłowska, Kamila Pawluś

Dyskusja na wiele tematów. Czy można myśleć o języku, a zwłaszcza o języku poetyckim, w kategoriach gościnności, która stanowiłaby przeciwieństwo narcystycznego solipsyzmu? Dlaczego wiele kobiet przeżywa swoją pracę poetycką jako pewien rodzaj walki, czego najlepszym i najbardziej spektakularnym przykładem jest Sylwia Plath? Dlaczego język dominujących tradycji poetyckich jest tak wrogim środowiskiem dla kobiety? Czy poezja ma płeć? Jakie są powody tego, że kobiety częściej i z większym sukcesem odnajdują swój "głos" w opowieściach, a nie w liryce? Czy możliwa jest poezja kobieca, a może poezja jest z natury męska (w takim razie Laura Riding, porzucając ją, dokonała jedynego logicznego wyboru)?
Czy wyszliśmy kiedykolwiek poza stricte męskie rozumienie awangardy i czy takie wyjście jest możliwe? Czy istnieje awangardowa poezja kobieca, a jeśli tak, czy jest inna od męskiej? Tu warto wspomnieć o Audrey Lorde, dla której poezja to przestrzeń. "Rewolucja" nie jest dla niej dziełem niszczenia, nie wiąże się z przemocą (boską lub jakąkolwiek inną), lecz z aktem afirmacji, zjawiskiem twórczym, leczniczym. Czy może istnieć poezja, która nie przysłania sobą świata, a wręcz przeciwnie - pozwala rozmaitym istnieniom, stworzeniom, organizmom wyjść na pierwszy plan? Byłaby to poezja ekologiczna, w opozycji do tradycyjnej poezji opierającej się na metafizycznych ujęciach języka i podmiotu. Jaką rolę ma więc do odegrania ekofeminizm w myśleniu o poezji?

- godz. 16.00 - Kobiety nomadki, nomatki - seminarium; oprowadzają: Natalia Malek, Bernadetta Darska, Katarzyna Czeczot, Justyna Czechowska, Aneta Kamińska, Karolina Felberg, Justyna Radczyńska


Koncerty:

- godz. 14.00 - Tak Zwani Mordercy: Kamila Janiak i Kamil Strzyżewski

- godz. 17.00 - Sutari

Ludowa awangarda kuchenna na trzy kobiece głosy i instrumenty codzienne. Sutari tworzą wokalistki, instrumentalistki a przede wszystkim performerki, kontynuujące tradycje śpiewacze polskiej muzyki ludowej. Zachowując styl, temperament, melodykę, a przede wszystkim treść pieśni - bliską kobiety - wydobywamy z nich współczesne brzmienia i interpretacje. Utrwalamy tradycyjny charakter zgromadzeniowy muzykowania, traktując je jako spotkanie i dialog między uczestnikami. Opowiadamy poprzez muzykę - tak jak nasze babki.

Barbara Songin - śpiew, bęben obręczowy, basetla, perkusjonalia, instrumenty codzienne (wody dzban, tarka kuchenna)
Katarzyna Kapela - śpiew, skrzypce, instrumenty codzienne (deska kuchenna)
Zofia Barańska - śpiew, skrzypce, instrumenty codzienne (mikser kuchenny)


Wystawy:

- Ciepły, mokry aksamit, zdjęcia: Dominika Dzikowska

Ciepły, mokry aksamit to projekt fotograficzny dotyczący porodu. Miał na celu pokazanie, że poród to dużo więcej niż medyczna procedura. Pełne ekspresji twarze kobiet oddają wieloznaczność tej sytuacji: cierpienie pomieszane z ekstazą, zmysłowość z duchowością. Przenikają się siła i strach.

Jako fotografka byłam obecna przy siedmiu porodach i są to doświadczenia, od których miękną kolana. Widok kobiety w porodzie jest jak obcowanie z żywiołem: pięknym, ale i przerażającym. Mam nadzieję, że poprzez swoje prace uda mi się oddać hołd tej niezwykłości i złożoności - mówi autorka.


- Muzeum Niewinności

W projekcie Muzeum Niewinności zostały zgromadzone eksponaty należące do żyjących i nieżyjących już twórczyń, które swoim życiem, pisaniem i życiopisaniem zbudowały (i nadal to robią) historię kobiet. Są to pamiątki, rzeczy codziennego użytku, fragmenty ich rzeczywistości tworzące obraz najbardziej intymny z intymnych.

Przygotowanie: Sylwia Omiotek, Jakub Głuszak


- Profitrolki Zdrój

Plon pocztówkowy ze strony www.facebook.com/Profitrolki.

Obrazy ukazujące teksty w dobrym świetle i na odwrót - teksty dające głos niemym obrazom.

Nowe użycia cytatów, sceny z życia wzięte, niezbyt łagodne obyczaje, sentencje. Ogólnie rzeczy przegwizdane, ale nie tylko (kilka skandali ma miejsce).

Profitrolki - misterne ciasteczka - lodowe w środku, gorącoczekoladowe z wierzchu. Ulotne - do natychmiastowego spożycia - po wydaniu.


Strona tekstowa: Justyna Radczyńska
Strona graficzna: Agata Cygańska

- Drogi pamiętniczku... Wystawa z wieków dojrzewania

Kuratorki: Katarzyna Czeczot, Barbara Klicka


Manufaktury:

- Femzinshow - Ola Wasilewska,

- ABC - słowa prawdziwe - Sylwia Omiotek,

- Patchwork - warsztaty krawieckie - Olga Kapela,

- Polskie Radio - Katarzyna Hagmajer


Przygotowanie: feminarium Wspólny Pokój


Staromiejski Dom Kultury - Piwnica Largactil, godz. 13.00-17.00

Czytania multimedialne:

- Tytus Czyżewski - Urszula Pawlicka i Łukasz Podgórni

Projekt ma na celu adaptację twórczości Tytusa Czyżewskiego do warunków sieciowych. Jest to artystyczna odpowiedź na retoryczne pytanie Marka Ameriki: Co futuryści zrobiliby z infostradą?

Poezja Czyżewskiego kładzie nacisk na konstrukcję, która jest istotniejsza niż treść. Forma jest także nadrzędna w cyberpoezji, mogącej oddać swoje przeczucia co do rzeczywistości i poezji, m.in. dzięki animacji, montażowi, algorytmiczności, synestezji, symultaniczności i zakłóceniom. Kolejną cechą wspólną twórczości Czyżewskiego i cyberpoezji jest łączenie elementów świata biologii i techniki. Czy sieciowa realizacja jest w stanie odzwierciedlić odwieczny problem hybrydyczności ciała człowieka? By odpowiedzieć na te pytania, w trakcie projektu zostaną zaadaptowane utwory z tomików Czyżewskiego: Zielone oko, poezje formistyczne oraz Noc - dzień, Mechaniczny instynkt elektryczny. W realizacji wykorzystane zostaną różnorodne odmiany cyberpoezji, m.in. poezja konceptualna, poezja wizualna, hipertekstowa, animacyjna, emanacyjna czy nihilog.


- 918-578 - promocja książki Romana Bromboszcza

W tomie 918-578 poeta testuje do granic możliwości przyjęte kanony języka. Wyczulony na wszystko, co nowe, przygląda się, jak pod wpływem wszechobecnych maszyn, generatorów i programów zmianie ulega też język literacki. Bliskie są tej książce wszelkie intuicje związane z ważnymi dzisiaj teoriami i narzędziami medycyny w zakresie pamięci i tożsamości protetycznej, ingerencji w ciało przedmiotów obcych, protez, chipów. Jak konstruowana jest nasza tożsamość, kiedy jej integralną częścią jest proteza, jak będzie wyglądał język takich podmiotów o tożsamości i pamięci protetycznej? Książka Bromboszcza i język tego tomu bada intuicyjnie.


- Wielokulturowość. Cybernetyczny obraz gwary - Łukasz Podgórni i Leszek Onak

Wielokulturowość. Cybernetyczny obraz gwary to prezentacja multimedialna, podczas której poeci cybernetyczni zestawią ze sobą fragmenty utworów, zdań i form językowych zaczerpniętych z różnych gwar. Za pomocą animacji, dźwięku i interakcji z publicznością, odkryjemy miejsca wspólne i osobne małych ojczyzn. Wydany na potrzeby spotkania tomik będzie za darmo rozdawany uczestnikom.


- Pokój warszawski - Dworzec Wschodni - Grzegorz Jędrek, Kamil Brewiński, Rafał Rutkowski, Ewelina Kuryłek, Ewa Solska, Michał Rozmysł


Staromiejski Dom Kultury - Galeria Wyjście Awaryjne

- Andrzej Szpindler, Rysunki


Galeria Kordegarda, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, godz. 17.30

- Odprysk poezji. Stanisław Dróżdż mówi - premiera książki Małgorzaty Dawidek Gryglickiej

Warszawska premiera wywiadu-rzeki ze Stanisławem Dróżdżem, jaki w 2006 roku przeprowadziła Małgorzata Dawidek-Gryglicka. Stanisław Dróżdż (1939-2009) to poeta konkretny, jeden z najbardziej znaczących artystów polskiej awangardy lat 60. i 70. XX w. Od 1967 roku tworzył prace z pogranicza literatury i sztuk wizualnych, definiowane przez niego jako pojęciokształty. Łączył w nich symbole językowe z porządkami innych nauk, np. systemami matematycznymi.


Staromiejski Dom Kultury - sala kameralna, godz. 14.00-16.00

- Re-konstrukcja ekopolis w najnowszej polskiej literaturze. W tył, w przód czy poza czasem? - dyskusja; otwierają: Michał Czaja, Michał Kasprzak; uczestniczą: Jakub Momro, Piotr Śliwiński

W naszym Manifestacyjnym panelu postaramy się przyjrzeć przede wszystkim temu, czy i w jaki sposób polska literatura współczesna mogłaby pretendować do roli aktorki lub reżyserki zmiany społecznej. Czy jej potencjał wypełnia się w dystopijnych, apokaliptycznych wizjach obecnego świata, czy może jednak projektuje ona przestrzenie, które bez większego zażenowania nazwalibyśmy eutopiami (miejscami pożądanymi)? Co jest wreszcie stawką w tej grze: fikcja czy "realne" życie?


Klub Solec, ul. Solec 44, godz. 20.00-2.00

- Same, same - Barbara Klicka (wiersze), Malgorzata "Tekla" Tekiel (bas)

- maraton poetycki: Andrzej Sosnowski i Tadeusz Pióro, Agnieszka Mirahina, Bartosz Konstrat, Michał Szymaniak, Natalia Malek

- Rocznik 67 - Adam Wiedemann, Joanna Oparek, Artur Grabowski, Marcin Sendecki

W 1967 roku Czesław Niemen wykonał na festiwalu w Sopocie piosenkę "Dziwny jest ten świat"; Witold Lutosławski napisał II Symfonię, a Terry Riley - "In C"; swoje debiutanckie płyty wydali Doorsi, Pink Floydzi i Velvet Undergrand, ukazał się też Sierżant Pieprz Beatlesów, Surrealistyczna Poduszka Jefferson Airplane i album Ewy Demarczyk z piosenkami Zygmunta Koniecznego. W literaturze nic się jak gdyby nie działo, urodziło się wszakże kilkoro poetów, obecnie stanowiących niebylejaką gromadkę: Wojciech Bonowicz, Ewa Sonnenberg, Miłosz Biedrzycki, Krzysztof Śliwka, Joanna Oparek, Artur Grabowski, Marcin Sendecki i Adam Wiedemann. Część z nich dała się oto zaprosić na wspólny występ z okazji 45. urodzin, które w roku bieżącym obchodzili lub będą obchodzić.

- Scenariusz dla milczącego poety i rozczytanej publiczności - Elżbieta Lipińska, inspiracje Cage'owsko-Schaefferowskie

- Audiomara - Sławomir Gołaszewski, Paweł Kozioł, Leszek Woźniakiewicz

- maraton poetycki: Szczepan Kopyt, Maciej Melecki, Zuza Ogorzewska, Magdalena Gałkowska, Waldemar Jocher, Paweł Kozioł, Albert Sienkiewicz, Marcin Czerwiński, Rafał Gawin, Monika Błaszczak + goście

Od godziny 12.00 do 18.00 w Klubie Solec będzie odbywał się Kongres Poetów prowadzony przez Igora Stokfiszewskiego, Monikę Blaszczak i Kazimierza Malinowskiego.


Niedziela, 9.09.12

Staromiejski Dom Kultury - sala klubowa, godz. 12.00-14.00

- Krytyka czy klinika - krytyka jako etyczne wytwarzanie czy estetyczna re-kreacja? - dyskusja; prowadzący: Michał Czaja; paneliści: Paweł Kaczmarski, Maciej Topolski, Karolina Felberg, Przemek Witkowski

Gdy krytyka staje się kliniką, literatura zamienia się w chore ciało bez organów, a krytyczna machina zostaje zneutralizowana i sprowadzona do genetycznych ułomności tekstu i analiz estetycznych. Gdy krytyk w stanie klinicznym zaczyna taniec z tekstem, wszystko staje się jałową rekreacją na spacerniaku wokół dobrze nam znanych nazwisk i metafor, pustych pojęć czerpanych z metafizycznego słownika hermeneutyki i psychologii, a wszystko po to, by skutecznie wypełniać przestrzeń tekstualnej i socjologicznej gry. Przyszedł więc czas, by spytać krytyków: tych, którzy podnoszą rękę na autora i jego dzieło, jak przywrócić krytyce moc tworzenia, rzeczywistą siłę, która nie pozwala ciału zasnąć, nieustannie pobudzając je w etycznym napięciu do kolejnego wysiłku? Spróbujemy spytać młodych krytyków o kryteria estetycznej weryfikacji, o często podnoszoną kwestię smaku, o to, czy broni on nas przed bylejakością i tak zwaną "złą" literaturą, czy może jest jedynie literackim respiratorem. Na koniec poruszymy zapewne problem współuczestnictwa w literaturze - od wolnej przestrzeni kongresu po zamknięty na odrzuconych salon.


Restauracja Corso, Plac Zbawiciela, godz. 11.00

- Grupa Poetycka Rebjata z gościnnym udziałem Pani Katarzyny Ważyk zapraszana II Śniadanie Wicemistrzów

W programie:
- jajecznica z trzech wierszy - 11 zł
- naleśniki rymowane (2 szt.) - 13 zł
- tosty literackie - 15 zł
- wino musująco-recytujące Igristoje (but.) - 25 zł
- na deser: żenada poetycka w zalewie wiśniowej

Projekt zakłada udział dziewcząt i kobiet dojrzałych.


Piwnica na Wójtowskiej, godz. 13.00-19.00

- OJOJOJ W AKCJI (performance) - Teatr Mariana Bednarka
Reżyseria, scenografia, dźwięk, kostiumy: Marian Lech Bednarek
Muzyka: folk ukraiński
Występują: Sławomir Kubat, Magdalena Saluk, Katarzyna Łaciak, Marian Lech Bednarek

Performance OJOJOJ W AKCJI to próba per formatywnego ukazania Żywej Formy Poezji, która polega na zespoleniu tekstu z ruchem ciała i obrazem skomponowanym przez ciało aktora. W efekcie szereg kompozycji plastycznych ukazuje formę otwartą na dalsze dzianie się.


- Otwarty Turniej 1 Wiersza dedykowany Tomkowi Pułce, godz. 13.30


(nadesłane)
Rozszerzona zawartość newsa