Premiera książki Joanny Salamon "Plus minus Atlantyda albo ukłony parzyste. Rzecz o Wisławie Szymborskiej i Czesławie Miłoszu" - Warszawa, 25.05.2011
Dodane przez Korporacja Ha art dnia 23.05.2011 19:29
Wisława Szymborska i Czesław Miłosz prowadzą "ukryty" poetycki dialog - dowodzi Joanna Salamon. W zawoalowanej formie, poprzez aluzje, mowę ezopową, rozmaite szyfry powstałe na podstawie elementów zaczerpniętych z wierszy "rozmówcy" dyskutują o najistotniejszych kwestiach, zarówno natury ideowej, ideologicznej, jak i politycznej.
Co więcej, w trwającym prawie pół wieku dialogu i w konfrontacji z literackim rzemiosłem "rozmówcy" Szymborska i Miłosz formują własne poetyki. Salamon brawurowo nakłada na dialog noblistów wcześniejsze ustalenia krytyczne dotyczące "ukrytego nurtu" w polskiej literaturze. Dowodzi, że ich literacki i ideowy konflikt na wyższym poziomie abstrakcji jest odzwierciedleniem sporu od wieków prowadzonego przez geniuszy rodzimego języka i polaryzującego scenę polskiej literatury...
***
Joanna Salamon (1932-2001) - poetka, tłumaczka literatury rosyjskiej i serbskiej, historyczka i krytyczka literatury. Ukończyła studia medyczne w Leningradzie. Autorka tomików: Abecadło (1971), Medytacje (1973), Pra-nowe abecadło (1976), Szkice do nowego słownika wyrazów (1978), Tu wzrusza tylko nietrwałość (1979), Ulica Ku Niebu (1980) oraz książek historyczno- i krytycznoliterackich: Latarka Gombrowicza albo żurawie i kolibry. U źródeł ukrytego nurtu w literaturze polskiej (1991), Cztery godziny albo zegar Dziadów (1999), Czas Herberta albo na dom w Czarnolesie (2002). Pod koniec życia udzieliła wywiadu rzeki O ukrytych nurtach w polskiej literaturze (2003). Autorka znana jest przede wszystkim jako niezwykle oryginalna i kontrowersyjna interpretatorka literatury polskiej, którą analizuje w perspektywie diachronicznej, uwzględniając niezwykle szerokie spektrum kontekstów, niepojawiających się zwykle w rozprawach i szkicach polskich literaturoznawców. Przez wielu współczesnych czytelników postrzegana jest jako postać porównywalna z Haroldem Bloomem, słynnym amerykańskim krytykiem literackim, autorem jednej z najważniejszych koncepcji teoretycznych nowoczesności, a mianowicie "lęku przed wpływem".
***
Premiera:
25 maja 2011, środa, godzina 18:00
Galeria Kordegarda, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, Warszawa
***
W premierowym spotkaniu udział wezmą:
Katarzyna Czeczot - Historyczka i krytyczka literatury. Zajmuje się figurami obłędu w polskiej kulturze XIX i XX wieku. Pracuje w Instytucie Badań Literackich PAN, gdzie pod kierunkiem prof. Marii Janion pisze doktorat o micie szaleństwa i jego alegoriach w literaturze romantycznej. Autorka artykułów i recenzji publikowanych w czasopismach (między innymi w "Res Publice Nowej", "Kresach", "Zadrze", "Toposie") i antologiach ("Podziemne wniebowstąpienie. Szkice o twórczości Tymoteusza Karpowicza, Księga Janion). Współautorka - wraz z zespołem prof. Marii Janion - wystawy Polka. Medium-cień-wyobrażenie (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2005). W latach 2006-2007 wykładowczyni na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Michał Tabaczyński (1976) - tłumacz literatury amerykańskiej i czeskiej, autor esejów i szkiców krytycznych. Opublikował arkusz Wiersz (Toruń 2004) i antologię współczesnej poezji amerykańskiej Parada równości (Kraków 2005). Współautor słownika młodej kultury Tekstylia bis (Kraków 2006), autor książki Koniec zabawy w pokolenie.
Marcin Czerwiński - redaktor naczelny "Rity Baum".
Prowadzenie: Piotr Marecki - redaktor naczelny "Ha!artu".
***
Wydawcą książki jest Korporacja Ha!art, spotkanie odbywa się w ramach cyklu Rok Miłosza.
Rozszerzona zawartość newsa